18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
Strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek - małych plików zapisywanych w przeglądarce internetowej - w celu identyfikacji użytkownika. Więcej o ciasteczkach dowiesz się tutaj.
Obsługa sesji użytkownika / odtwarzanie filmów:


Zabezpiecznie Google ReCaptcha przed botami:


Zanonimizowane statystyki odwiedzin strony Google Analytics:
Brak zgody
Dostarczanie i prezentowanie treści reklamowych:
Reklamy w witrynie dostarczane są przez podmiot zewnętrzny.
Kliknij ikonkę znajdującą się w lewm dolnym rogu na końcu tej strony aby otworzyć widget ustawień reklam.
Jeżeli w tym miejscu nie wyświetił się widget ustawień ciasteczek i prywatności wyłącz wszystkie skrypty blokujące elementy na stronie, na przykład AdBlocka lub kliknij ikonkę lwa w przeglądarce Brave i wyłącz tarcze
Główna Poczekalnia Soft (5) Dodaj Obrazki Dowcipy Popularne Losowe Forum Szukaj Ranking
Zarejestruj się Zaloguj się
📌 Wojna na Ukrainie Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: 24 minuty temu
📌 Konflikt izrealsko-arabski Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Dzisiaj 16:26
Avatar
Halman 2022-01-10, 12:42 1
luxpiotr napisał/a:

a jak samolot może stracić masę?



na przykład zrzucając paliwo przed awaryjnym lądowaniem.
Zgłoś
Avatar
radek225 2022-01-10, 12:56 3
Halman napisał/a:

był prototypem ale był co jest faktem. Na poddźwiękowej szwaby widziały juz sens się w to bawić.



Halman napisał/a:

był prototypem ale był co jest faktem. Na poddźwiękowej szwaby widziały juz sens się w to bawić.



Skrzydło o zmiennej geometrii ma sens w maszynach naddźwiękowych. Kiedy skrzydło jest składane, wtedy opóźnia się pojawienie fali uderzeniowej, która powstaje przy zbliżaniu się do prędkości dźwięku. Kiedy skrzydła się rozkładają, wtedy zmniejsza się prędkość minimalna samolotu dzięki czemu dużo łatwiej nim manewrować przy niższych prędkościach, samolot podchodzi do lądowania przy dużo niższej prędkości, niż jakby skrzydła miały większy skos, taka maszyna może lądować na dużo krótszym pasie startowym co miało znaczenie na przykład przy F-14 Tomcat operujących na lotniskowcach. Polecam film "Jeszcze raz Pearl Harbor / Końcowe odliczanie", gdzie pokazana jest zmienna geometria skrzydeł, start, ładowanie z lotniskowca były pokazane, jak na dłoni. Jak widać po myśliwcach najnowszej generacji pomysł nie był do końca trafiony, a to głównie przez mechanizm poruszający skrzydłami, który był duży, ciężki i komplikował konstrukcję samolotu. Więc Messerschmitt P1011 albo był projektowany, by przekroczyć prędkość dźwięku, albo miał być poligonem doświadczalnym dla przyszłych myśliwców naddźwiękowych o zmiennej geometrii skrzydeł.

luxpiotr napisał/a:

a jak samolot może stracić masę?



Wystarczy, że w krótkim czasie zrzucił dużą ilość środków do oprysku. Wtedy samolot podrywa gwałtownie do góry. Problem był bardzo istotny w czasie II wojny światowej, kiedy to bombowce zrzucały w jednej chwili kilkanaście ton bomb. Wtedy w jednej chwili podrywało całą maszynę do góry, i kiedy płaty nośne są w złej kondycji technicznej, to może samolot złamać tak jak na tym filmie.

______________

"Najlepszą formą obrony jest atak" - Adolf Hitler
Zgłoś
Avatar
Halman 2022-01-10, 13:10
radek225, ale po co ten wykład bo chyba nie do mnie kierowany?
Zgłoś
Avatar
radek225 2022-01-10, 13:11
Halman napisał/a:

, ale po co ten wykład bo chyba nie do mnie kierowany?



Do każdego

______________

"Najlepszą formą obrony jest atak" - Adolf Hitler
Zgłoś
Avatar
MarekJarek1 2022-01-10, 13:56 1
luxpiotr napisał/a:

a jak samolot może stracić masę?



Zrzucając kilka ton wody?
Zgłoś
Avatar
SadisticowySoldier 2022-01-10, 14:56
Autobot transformacja
Zgłoś
Avatar
wargozaur 2022-01-10, 15:10 2
radek225 napisał/a:

Do każdego



Powietrze opływające górną powierzchnię profilu lotniczego lokalnie osiąga prędkość dźwięku jeszcze zanim samolot zbliży się do macha, co doprowadza do separacji przepływu. W związku z tym, wszystkie maszyny operujące w dużym przedziale prędkości mogłyby skorzystać z zalet zmiennej geometrii. Nie istnieje zasada mówiąca, że tylko naddźwiękowe mogą zyskiwać na zmiennym kącie skosu.
Zgłoś
Avatar
siwybis 2022-01-10, 16:46 10
Od polskiej myśli technicznej to proszę się odpierdolić. Przed państwem jedyny na świecie latający rozrzutnik gnoju o napędzie odrzutowym i to jeszcze w układzie dwupłatowca

Zgłoś
Avatar
camson 2022-01-10, 16:53 1
Pasuje idealnie Pozdro dla kumatych

Zgłoś
Avatar
donkapusta 2022-01-10, 18:53
aviation-safety.net/wikibase/270409

Data: 05-GRU-2021
Czas: 17:55 UTC
Rodzaj: Obraz sylwetki ogólnego modelu IPAN; konkretny model w tym wypadku może wyglądać nieco inaczej
Embraer EMB-202A Ipanema
Właściciel/operator: Zdjęcie Aviação Agricola
Rejestracja: PT-UZI
Numer MSN: 20001133
Ofiary śmiertelne: Ofiar śmiertelnych: 0 / osób: 1
Inne ofiary śmiertelne: 0
Uszkodzenia samolotu: Spisany (uszkodzony nie do naprawienia)
Kategoria: Wypadek
Lokalizacja: Fazenda Bom Jesus, Lagoa da Confusão, TO - Brazylia
Faza: Manewrowanie (pokazy lotnicze, gaszenie pożarów, ag.op.)
Natura: Rolniczy
Lotnisko wylotu: Fazenda Bom Jesus, Lagoa da Confusão, TO
Lotnisko docelowe: Fazenda Bom Jesus, Lagoa da Confusão, TO
Agencja śledcza: CENIPA
Narracja:
Samolot wystartował z pasa startowego Fazenda Bom Jesus w Lagoa da Confusão w Brazylii około godziny 17:50 UTC, aby przeprowadzić lokalny lot w celu zastosowania pestycydów na polu ryżowym.
Zgłoszenie zostało anulowane z powodu złych warunków pogodowych. Pilot wypuścił wodę ze zbiornika na miejsce lądowania i zaczął się wznosić, gdy oba skrzydła pękły i samolot uderzył w ziemię.
Pilot doznał kilku złamań ramion, obojczyka, kilku żeber, a także kolana.
Zgłoś
Avatar
Takafura 2022-01-10, 19:47
MarekJarek1 napisał/a:

Zrzucając kilka ton wody?



Bingo
Zgłoś
Avatar
radek225 2022-01-11, 9:36
wargozaur napisał/a:

Powietrze opływające górną powierzchnię profilu lotniczego lokalnie osiąga prędkość dźwięku jeszcze zanim samolot zbliży się do macha, co doprowadza do separacji przepływu. W związku z tym, wszystkie maszyny operujące w dużym przedziale prędkości mogłyby skorzystać z zalet zmiennej geometrii. Nie istnieje zasada mówiąca, że tylko naddźwiękowe mogą zyskiwać na zmiennym kącie skosu.



Oczywiście że nie istnieje żadna zasada mówiąca że tylko samoloty naddźwiękowe powinny mieć skrzydła o zmiennej geometrii. Tyle tylko że zarówno skośne skrzydła jak i te o zmiennej geometrii projektowano z myślą o maszynach naddźwiękowych a nie pod dźwiękowych.

______________

"Najlepszą formą obrony jest atak" - Adolf Hitler
Zgłoś
Avatar
Juzwa 2022-01-11, 12:44
Jak zmienia geometrię, to wygląda jak pasikonik w locie.

baronturbina napisał/a:

Tyś widział dromadera jak świnia niebo.



Ja widziałem.

______________

Rób tak, żeby TOBIE było dobrze, bo innym nigdy nie dogodzisz.
Zgłoś
Avatar
mazga50 2022-01-14, 14:24
radek225 napisał/a:

Ty tak serio? Po co w samolocie poddźwiękowym zmienna geometria skrzydeł?



Kolega musi być duszą towarzystwa...
Zgłoś
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zobligowała nas do oznaczania kategorii wiekowych materiałów wideo wgranych na nasze serwery. W związku z tym, zgodnie ze specyfikacją z tej strony oznaczyliśmy wszystkie materiały jako dozwolone od lat 16 lub 18.

Jeśli chcesz wyłączyć to oznaczenie zaznacz poniższą zgodę:

  Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na nie oznaczanie poszczególnych materiałów symbolami kategorii wiekowych na odtwarzaczu filmów