Dziwi mnie, że mając wiedzę na wyciągnięcie ręki ludzie powielają debilne hasła zasłyszane gdzieś w odmętach internetu.
Co to jest lewica?
Źródło
Lewica – określenie pochodzące z okresu rewolucji francuskiej, używane odnośnie ruchów żądających zmian polityczno-ustrojowych, społecznych i gospodarczych. Głównym założeniem lewicy jest dążenie do wolności, równości i sprawiedliwości społecznej[1].
Termin wywodzi się z okresu rewolucji francuskiej (1789), kiedy to w Zgromadzeniu Narodowym przedstawiciele szlachty, arystokracja i duchowieństwo zasiadali po prawej stronie sali, zaś po lewej politycy żądający przemian społecznych i politycznych w tym sekularyzacji i wprowadzenia republikańskiego ustroju (lewica).
Określenie lewica przez cały XIX w. było kojarzone z ugrupowaniami republikańskimi i socjalistycznymi[2][3][4]. Termin prawica-lewica zaczął być szerzej używany w okresie hiszpańskiej wojny domowej lat 30. XX wieku[5].
Trójpodział władzy
Źródło2
Konstytucja RP uwzględnia zasadę trójpodziału władz. Stanowi o tym art. 10:
„
Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej.
Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały.
”
Niektórzy podnoszą, że zakwalifikowanie wszystkich organów władzy publicznej do jednego z trzech elementów Monteskiuszowskiego podziału władz jest niemożliwe, podając przykłady takich organów, jak Najwyższa Izba Kontroli, Rzecznik Praw Obywatelskich, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji czy Krajowa Rada Sądownictwa. Konstytucja RP zakazuje łączenia mandatu posła z funkcją sędziego (rozdział władzy sądowniczej i ustawodawczej). Brak analogicznych przepisów rozdzielających funkcje ministra (władza wykonawcza) od mandatu posła (władza ustawodawcza).
Źródło3
1. Lewica
[color=A6A6A6]Na pierwszym miejscu stawia sprawiedliwość społeczną, propagując prawa kobiet oraz mniejszości narodowych i etnicznych. Domaga się zniesienia segregacji rasowej i wszelkiej dyskryminacji. Ponadto, opowiada się za niwelowaniem różnic majątkowych - chce wprowadzenia większych podatków dla najbogatszych oraz zasiłków dla ubogich, a także systemu stypendialnego wyrównującego szanse startu życiowego młodzieży pochodzącej z rodzin o niskich dochodach.[/color]
2. Centrum
[color=A6A6A6]Propaguje utrzymanie stan równowagi między interesami przeróżnych warstw oraz grup społecznych. Twierdzi, że wszelkie nierówności społeczne powinny być niwelowane przez społeczeństwo, a nie państwo. I choć Centrum stanowi niejako środek sceny politycznej, to najczęściej uosabia się z partiami liberalnymi.[/color]
3. Prawica
[color=A6A6A6]Opowiada się za społeczeństwem zhierarchizowanym (podział na grupy i warstwy społeczne o różnym poziomie majątkowym). Podkreśla takie wartości jak: kultura, religia, tradycje narodowe i państwowe. Poszczególne programy polityczne mogą jednak łączyć w sobie elementy różnych doktryn, np.: program gospodarczy może być lewicowy, zaś program społeczny o charakterze prawicowym.[/color]
Doktryna polityczna często związana jest z ideologią, czyli ze zbiorem przekonań uzasadniających dane działanie.
Ideologie polityczne
Konserwatyzm - bazuje na hasłach obrony istniejącego porządku społeczno-gospodarczego oraz zachowywania i umacniania tradycyjnych wartości (religia, naród, państwo, rodzina, autorytet, własność prywatna).
Główne założenia:
tradycja - szacunek dla ustalonych zwyczajów oraz istniejących od wieku instytucji;
hierarchia - naturalność stopniowania pozycji społecznej i statusu;
organicyzm - społeczeństwo jako żywy organizm rozwija się stopniowo i samoistnie;
utrzymywanie dotychczasowego porządku społecznego;
zmiany powinny następować na drodze ewolucji;
gwałtowne reformy są niebezpieczne;
rewolucja jest katastrofą - oznacza zerwanie ciągłości;
silna władza wykonawcza;
krytyka nowoczesnej kultury, konsumpcyjnego stylu życia.
Liberalizm - według tej ideologii, wolność jednostki jest wartością nadrzędną.
Główne założenia:
równość prawna i polityczna każdego człowieka;
pluralizm - różnorodność moralna, kulturowa i polityczna;
konstytucjonalizm - podział władzy, stworzenie mechanizmu kontroli i równowaga między instytucjami rządowymi;
odrzucenie koncepcji państwa opiekuńczego;
jak najmniej państwa w gospodarce;
gospodarka wolnorynkowa, przejrzyste podatki.
Socjalizm - odnosi się do prób zmniejszenia nierówności społecznych i upowszechnienia świadczeń socjalnych lub poddania gospodarki kontroli społecznej (poprzez instytucje państwowe, samorządowe, korporacyjne, spółdzielcze).
Główne założenia:
konieczność zmiany systemu społecznego - korzystanie przez jednostkę z wytworzonych dóbr zgodnie z wkładem jej pracy;
niesprawiedliwe jest społeczeństwo, w którym o pozycji społecznej jednostki decyduje własność;
uspołecznienie środków produkcji (ziemi, maszyn, surowców) - powinny one służyć wszystkim w jednakowym stopniu;
organizowanie zrzeszeń produkcyjnych (spółdzielczość) lub przydzielenie każdemu małego warsztatu pracy.
Socjaldemokracja - za główny cel stawia sobie budowę ustroju i społeczeństwa socjalistycznego drogą demokratycznych reform. Opowiada się za równowagą między rynkiem a państwem oraz między jednostką a społeczeństwem.
Główne założenia:
najważniejsze wartości - równość i sprawiedliwość społeczna;
główną przyczyną nierówności jest brak sprawiedliwości, a nie wady samego człowieka;
państwo opiekuńcze - nierówności mogą być usuwane stopniowo, dzięki reformom społecznym;
duży nacisk na prawa socjalne (np.: prawo do godnego wynagrodzenia);
wysokie podatki dla ludzi o najwyższych dochodach (uzyskane w ten sposób środki należy przeznaczyć na cele socjalne);
ustrój demokratyczny oparty na pluralizmie, parlamentaryzmie i samorządności.
Chadecja (chrześcijańska demokracja) - to nurt w myśli politycznej i społecznej, będący odpowiedzią myśli katolickiej na rosnące wpływy socjalizmu.
Główne założenia:
uznanie istnienia pierwiastka duchowego;
etyka w polityce;
godność i wolność człowieka;
rodzina jest fundamentem wszelkich działań i nośnikiem wartości;
społeczeństwo powinno kierować się harmonią oraz współpracą;
solidaryzm - grupy społeczne i jednostki powinny sobie pomagać;
społeczna gospodarka wolnorynkowa, która jednak nie wyklucza umiarkowanej ingerencji państwa w procesy gospodarcze;
subsydiarność (pomocniczość) - jednostka ma prawo do swobodnego działania i decydowania o swoich sprawach; państwo pomaga obywatelowi w sytuacjach, gdy ten nie daje sobie rady.
Komunizm - postuluje za uspołecznieniem własności prywatnej, głównie środków produkcji oraz nastawienie gospodarki na zaspokojenie potrzeb obywateli.
Główne założenia:
bezklasowy ustrój społeczny - równość wszystkich ludzi;
własność prywatna zastąpiona własnością kolektywną;
społeczna własność środków produkcji;
konieczność rewolucyjnego obalenia kapitalistycznego państwa.
Faszyzm - głosi kult państwa (totalitarne silne przywództwo, terror państwowy i solidaryzm społeczny).
Główne założenia:
pełna kontrola partii rządzącej nad dużą częścią aspektów życia społecznego i gospodarczego;
zakaz działania opozycji - system monopartyjny;
pochwała ekspansji;
jednostka ma ograniczone prawa.