📌
Wojna na Ukrainie
- ostatnia aktualizacja:
47 minut temu
📌
Konflikt izrealsko-arabski
- ostatnia aktualizacja:
2024-11-16, 22:22
🔥
Dwa cwaniaki
- teraz popularne
🔥
Friendly fire (dzik na strzelnicy)
- teraz popularne
Zrzutka na serwery i rozwój serwisu
Witaj użytkowniku sadistic.pl,Od czasu naszej pierwszej zrzutki minęło już ponad 7 miesięcy i środki, które na niej pozyskaliśmy wykorzystaliśmy na wymianę i utrzymanie serwerów.
Niestety sytaucja związana z brakiem reklam nie uległa poprawie i w tej chwili możemy się utrzymać przy życiu wyłącznie z wpłat użytkowników.
Zachęcamy zatem do wparcia nas w postaci zrzutki - jednorazowo lub cyklicznie. Zarejestrowani użytkownicy strony mogą również wsprzeć nas kupując usługę Premium (więcej informacji).
już wpłaciłem / nie jestem zainteresowany Link do Zrzutki
Krótkie i treściwe - leci piwko.
Przy okazji, dług publiczny naszego pięknego kraju przekroczył 1 bln. zł. Podobno nasze zadłużenie wewnętrzne (przyszłe emerytury - ZUS, a dokładniej FUS oraz prognozowane koszty służby zdrowia) są 2Xwiększe od długu (oficjalnego).
Dobranoc
Przy okazji, dług publiczny naszego pięknego kraju przekroczył 1 bln. zł. Podobno nasze zadłużenie wewnętrzne (przyszłe emerytury - ZUS, a dokładniej FUS oraz prognozowane koszty służby zdrowia) są 2Xwiększe od długu (oficjalnego).
Dobranoc
@ dokładnie. później głowią się nad tym dlaczego to 'młode' małżeństwa tak późno decydują się na potomstwo. nie wspominając już o tym jaki stres niesie ze sobą wychowywanie dziecka w tak zepsutym i bezwzględnym społeczeństwie, gdzie każdy tylko sobie, sobie!
Treść komentarza został ukryta - użytkownik otrzymał ostrzeżenie za ten wpis.
Smutne, ale jakże prawdziwe, KURWA MAĆ!
nie dług publiczny nie przekroczył biliona. Aktualnie wynosi około 850 mld zł. Jakieś 600 mld stanowią obligacje państwa. Natomiast stosunek długu publicznego do PKB jest zafałszowany. Pozwolę sobie i wam to wyjaśnie.
Otóż jest taki art w konstytucji chyba 216, który zabrania tego by stosunek długu publicznzego do rocznego pkb przekroczył stosunek 3:5, czyli 60%. W aktualnej ustawie o finansach publicznych istnieją pewne progi sanacyjne kolejne 50% 55% i 60%, chyba art 86 ustawy o finansach publicznych (86 albo 3 do przodu nie pamietam)/ Aktualnie nasz % wynosi około 53,XX%, jednak jest to zafałszowane sprtnymi machlojkami naszego ministra finansów (bleh) otóż krocie naszego długu stanowią obligacje w walutach zagranicznych (głównie euro) i jak się zbliża czas podsumowywania naszego długu itd to pan minister wyprzedaje walutę euro sztucznie obniżając jej kurs przez co spada wartość obligacji jakie Polska ma obowiązek wykupić, i tak jak zacny minister melduje nam jak to w Polsce jest źle, tak w rzeczywistości jest dużo gorzej. Realnie rzecz ujmując ten % o którym mówie już przekroczył 55%. Jednak kiedy juz takie akcje z euro nei dadza rezultatu to mamy ostro przejebane, bo beda ciac w chuj wydatków na wszystko itd. Renciści i emerycie to padną z głodu, a jak przekroczymy 60% to Polska jest oficjalnie bankrutem
a taka ciekawostka.
Po przkeroczeniu 55% pracownicy administracji nie beda mogli dostawać żadnych podwyżek nawet tych infalcyjnych jednak jest taki psikus że pracownicy takowi (oczywiscie nie mowie o wysoko postawionych hienach) nie dostaja juz podwyżek od conajmniej 3 lat współczuje, bo inflacja idzie w górę a 3 lata temu wydatki wygaldały troszke inaczej
[edit}
jeszcze jedna ciekawosta. jak Tusk podwyższył vat państwo polskie zarobiło jeżeli dobrze pamietam 5-7 mld złotych (reki za to uciąć sobie nie dam) w każdym razie w roku poprzedzajacym utrzymanie długu publicznego koszztowało nas jakies 37-8mld zł a w roku nastepnym gdy nowy Vat wygenrerował jakis dochód, to utrzymanei wynosiło juz 45 mld zł rocznie czyli cały ten nowy 1% z teog vatu poszedł na administrowanie długiem publicznym śmiech na sali
Otóż jest taki art w konstytucji chyba 216, który zabrania tego by stosunek długu publicznzego do rocznego pkb przekroczył stosunek 3:5, czyli 60%. W aktualnej ustawie o finansach publicznych istnieją pewne progi sanacyjne kolejne 50% 55% i 60%, chyba art 86 ustawy o finansach publicznych (86 albo 3 do przodu nie pamietam)/ Aktualnie nasz % wynosi około 53,XX%, jednak jest to zafałszowane sprtnymi machlojkami naszego ministra finansów (bleh) otóż krocie naszego długu stanowią obligacje w walutach zagranicznych (głównie euro) i jak się zbliża czas podsumowywania naszego długu itd to pan minister wyprzedaje walutę euro sztucznie obniżając jej kurs przez co spada wartość obligacji jakie Polska ma obowiązek wykupić, i tak jak zacny minister melduje nam jak to w Polsce jest źle, tak w rzeczywistości jest dużo gorzej. Realnie rzecz ujmując ten % o którym mówie już przekroczył 55%. Jednak kiedy juz takie akcje z euro nei dadza rezultatu to mamy ostro przejebane, bo beda ciac w chuj wydatków na wszystko itd. Renciści i emerycie to padną z głodu, a jak przekroczymy 60% to Polska jest oficjalnie bankrutem
a taka ciekawostka.
Po przkeroczeniu 55% pracownicy administracji nie beda mogli dostawać żadnych podwyżek nawet tych infalcyjnych jednak jest taki psikus że pracownicy takowi (oczywiscie nie mowie o wysoko postawionych hienach) nie dostaja juz podwyżek od conajmniej 3 lat współczuje, bo inflacja idzie w górę a 3 lata temu wydatki wygaldały troszke inaczej
[edit}
jeszcze jedna ciekawosta. jak Tusk podwyższył vat państwo polskie zarobiło jeżeli dobrze pamietam 5-7 mld złotych (reki za to uciąć sobie nie dam) w każdym razie w roku poprzedzajacym utrzymanie długu publicznego koszztowało nas jakies 37-8mld zł a w roku nastepnym gdy nowy Vat wygenrerował jakis dochód, to utrzymanei wynosiło juz 45 mld zł rocznie czyli cały ten nowy 1% z teog vatu poszedł na administrowanie długiem publicznym śmiech na sali
mam nadzieje że tamten post przebije się na główna i jak najwięcej osób dowie się o tym syfie, bo świadomość społeczna jest na bardzo niskim poziomie.
androgenius@ Ciesze sie Twoim szczesciem.Jesteś zbyt słaby aby poradzic sobie w Polsce to uciekasz jak tchorz
opis progów o których pisałem
Art. 86.
1. W przypadku, gdy wartość relacji kwoty państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. a, ogłoszonej zgodnie z art. 38:
1) jest większa od 50%, a nie większa od 55%, to na kolejny rok Rada Mini-strów uchwala projekt ustawy budżetowej, w którym relacja deficytu budże-tu państwa do dochodów budżetu państwa nie może być wyższa niż relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżetu państwa z roku bieżącego wynikająca z ustawy budżetowej;
2) jest większa od 55%, a mniejsza od 60%, to:
a) na kolejny rok Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej, w którym:
– nie przewiduje się deficytu budżetu państwa lub przyjmuje się po-ziom różnicy dochodów i wydatków budżetu państwa, zapewnia-jący, że relacja długu Skarbu Państwa do produktu krajowego brutto przewidywana na koniec roku budżetowego, którego doty-czy projekt ustawy, będzie niższa od relacji, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. b, ogłoszonej zgodnie z art. 38,
– nie przewiduje się wzrostu wynagrodzeń pracowników państwo-wej sfery budżetowej, w tym pracowników jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2,
– waloryzacja rent i emerytur nie może przekroczyć poziomu odpo-wiadającego wzrostowi cen towarów i usług konsumpcyjnych, ogłoszonego przez Główny Urząd Statystyczny za poprzedni rok budżetowy,
– wprowadza się zakaz udzielania pożyczek i kredytów z budżetu państwa z wyjątkiem rat kredytów i pożyczek udzielonych w la-tach poprzednich,
– nie przewiduje się wzrostu wydatków w jednostkach, o których mowa w art. 139 ust. 2, na poziomie wyższym niż w administracji rządowej,
b) Rada Ministrów dokonuje przeglądu wydatków budżetu państwa finan-sowanych środkami pochodzącymi z kredytów zagranicznych oraz przeglądu programów wieloletnich,
c) Rada Ministrów przedstawia Sejmowi program sanacyjny mający na ce-lu obniżenie relacji, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. a,
d) wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego określone w uchwale budżetowej na kolejny rok mogą być wyższe niż dochody tego budżetu powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 25, poz. 162 i Nr 61, poz. 410, z 2008 r. Nr 209, poz. 1315 i 1317 oraz z 2009 r. Nr 69, poz. 589 i Nr 143, poz. 1164.
©Kancelaria Sejmu s. 43/125
2013-02-08
środki, jedynie o kwotę związaną z realizacją zadań ze środków, o któ-rych mowa w art. 5 ust. 3,
e) Rada Ministrów dokonuje przeglądu obowiązujących przepisów w celu przedstawienia propozycji rozwiązań prawnych mających wpływ na poziom dochodów budżetu państwa, w tym dotyczących stosowania stawek podatku od towarów i usług,
f) Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych otrzymuje dotację celową z budżetu państwa na realizację zadania, o którym mo-wa w art. 26a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodo-wej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407, Nr 217, poz. 1427 i Nr 226, poz. 1475), w wysokości do 30% środków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok,
g) organy administracji rządowej mogą zaciągać nowe zobowiązania na przygotowanie inwestycji, jeżeli mają zapewnione finansowanie z udziałem środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, na maksymalnym dopuszczalnym poziomie, określonym w przepi-sach lub procedurach dotyczących danego rodzaju inwestycji, nie mniejszym niż 50% całości kosztów, z tym że ograniczenia te nie doty-czą:
– odbudowy lub przebudowy dróg krajowych w celu usunięcia za-grożenia naruszenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
– inwestycji, o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. (Dz. U. Nr 123, poz. 835 i Nr 148, poz. 993),
– przygotowania, wdrożenia, budowy lub eksploatacji systemów elektronicznego poboru opłat, o których mowa w art. 13i ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.9)),
– zobowiązania z tytułu odszkodowań za nieruchomości przejęte w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 i Nr 199, poz. 1227 oraz z 2009 r. Nr 72, poz. 620);
3) jest równa lub większa od 60%, to:
a) stosuje się odpowiednio postanowienia pkt 2 lit. a, b oraz e–g,
b) Rada Ministrów, najpóźniej w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia re-lacji, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. a, przedstawia Sejmowi program sanacyjny mający na celu ograniczenie tej relacji do poziomu poniżej 60%,
c) wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego określone w uchwale budżetowej na kolejny rok nie mogą być wyższe niż dochody tego budżetu,
9) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100 i 101, Nr 86, poz. 720 i Nr 168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 152, poz. 1018 i Nr 225, poz. 1466.
©Kancelaria Sejmu s. 44/125
2013-02-08
d) poczynając od siódmego dnia po dniu ogłoszenia relacji, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. a, jednostki sektora finansów publicznych nie mogą udzielać nowych poręczeń i gwarancji.
2. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 2 i 3 Rada Ministrów, w drodze uchwały, może wyrazić zgodę na realizację inwestycji przewidzianych do finansowania ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, które nie spełniają wymagań określonych w ust. 1 pkt 2 lit. g.
3.10) W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 2, procedur, o których mowa w tych przepisach, nie stosuje się, jeżeli relacja, o której mowa w art. 38a pkt 4, nie przekracza odpowiednio 50% lub 55%.
Art. 86.
1. W przypadku, gdy wartość relacji kwoty państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. a, ogłoszonej zgodnie z art. 38:
1) jest większa od 50%, a nie większa od 55%, to na kolejny rok Rada Mini-strów uchwala projekt ustawy budżetowej, w którym relacja deficytu budże-tu państwa do dochodów budżetu państwa nie może być wyższa niż relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżetu państwa z roku bieżącego wynikająca z ustawy budżetowej;
2) jest większa od 55%, a mniejsza od 60%, to:
a) na kolejny rok Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej, w którym:
– nie przewiduje się deficytu budżetu państwa lub przyjmuje się po-ziom różnicy dochodów i wydatków budżetu państwa, zapewnia-jący, że relacja długu Skarbu Państwa do produktu krajowego brutto przewidywana na koniec roku budżetowego, którego doty-czy projekt ustawy, będzie niższa od relacji, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. b, ogłoszonej zgodnie z art. 38,
– nie przewiduje się wzrostu wynagrodzeń pracowników państwo-wej sfery budżetowej, w tym pracowników jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2,
– waloryzacja rent i emerytur nie może przekroczyć poziomu odpo-wiadającego wzrostowi cen towarów i usług konsumpcyjnych, ogłoszonego przez Główny Urząd Statystyczny za poprzedni rok budżetowy,
– wprowadza się zakaz udzielania pożyczek i kredytów z budżetu państwa z wyjątkiem rat kredytów i pożyczek udzielonych w la-tach poprzednich,
– nie przewiduje się wzrostu wydatków w jednostkach, o których mowa w art. 139 ust. 2, na poziomie wyższym niż w administracji rządowej,
b) Rada Ministrów dokonuje przeglądu wydatków budżetu państwa finan-sowanych środkami pochodzącymi z kredytów zagranicznych oraz przeglądu programów wieloletnich,
c) Rada Ministrów przedstawia Sejmowi program sanacyjny mający na ce-lu obniżenie relacji, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. a,
d) wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego określone w uchwale budżetowej na kolejny rok mogą być wyższe niż dochody tego budżetu powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 25, poz. 162 i Nr 61, poz. 410, z 2008 r. Nr 209, poz. 1315 i 1317 oraz z 2009 r. Nr 69, poz. 589 i Nr 143, poz. 1164.
©Kancelaria Sejmu s. 43/125
2013-02-08
środki, jedynie o kwotę związaną z realizacją zadań ze środków, o któ-rych mowa w art. 5 ust. 3,
e) Rada Ministrów dokonuje przeglądu obowiązujących przepisów w celu przedstawienia propozycji rozwiązań prawnych mających wpływ na poziom dochodów budżetu państwa, w tym dotyczących stosowania stawek podatku od towarów i usług,
f) Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych otrzymuje dotację celową z budżetu państwa na realizację zadania, o którym mo-wa w art. 26a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodo-wej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407, Nr 217, poz. 1427 i Nr 226, poz. 1475), w wysokości do 30% środków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok,
g) organy administracji rządowej mogą zaciągać nowe zobowiązania na przygotowanie inwestycji, jeżeli mają zapewnione finansowanie z udziałem środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, na maksymalnym dopuszczalnym poziomie, określonym w przepi-sach lub procedurach dotyczących danego rodzaju inwestycji, nie mniejszym niż 50% całości kosztów, z tym że ograniczenia te nie doty-czą:
– odbudowy lub przebudowy dróg krajowych w celu usunięcia za-grożenia naruszenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
– inwestycji, o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. (Dz. U. Nr 123, poz. 835 i Nr 148, poz. 993),
– przygotowania, wdrożenia, budowy lub eksploatacji systemów elektronicznego poboru opłat, o których mowa w art. 13i ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.9)),
– zobowiązania z tytułu odszkodowań za nieruchomości przejęte w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 i Nr 199, poz. 1227 oraz z 2009 r. Nr 72, poz. 620);
3) jest równa lub większa od 60%, to:
a) stosuje się odpowiednio postanowienia pkt 2 lit. a, b oraz e–g,
b) Rada Ministrów, najpóźniej w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia re-lacji, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. a, przedstawia Sejmowi program sanacyjny mający na celu ograniczenie tej relacji do poziomu poniżej 60%,
c) wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego określone w uchwale budżetowej na kolejny rok nie mogą być wyższe niż dochody tego budżetu,
9) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100 i 101, Nr 86, poz. 720 i Nr 168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 152, poz. 1018 i Nr 225, poz. 1466.
©Kancelaria Sejmu s. 44/125
2013-02-08
d) poczynając od siódmego dnia po dniu ogłoszenia relacji, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. a, jednostki sektora finansów publicznych nie mogą udzielać nowych poręczeń i gwarancji.
2. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 2 i 3 Rada Ministrów, w drodze uchwały, może wyrazić zgodę na realizację inwestycji przewidzianych do finansowania ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, które nie spełniają wymagań określonych w ust. 1 pkt 2 lit. g.
3.10) W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 2, procedur, o których mowa w tych przepisach, nie stosuje się, jeżeli relacja, o której mowa w art. 38a pkt 4, nie przekracza odpowiednio 50% lub 55%.
Nie ma sie co dziwic ze masa ludzi planuje uciekac, mieszkajac w PL stawka 10zl/h byla normalnoscia a 15/h to juz zajebista fucha. Teraz jak dostaje mniej niz 40 zl to odmawiam pracy, bo to stawka minimalna... W PL miesiecznie 1000-2500zl, za granica 6000-15000zl nie mowie juz o wyksztalconych ludziach ktorzy moga dojsc do 50k zl/mies.
Zreszta co tu porownywac skoro leniwy murzyn za granica na socjalu dostaje kilkakrotnie wiecej niz polski przecietny pracownik.
Ale i tak uszlyszymy glosy z PL ze wcale nie jest tak zle i ze prawicowcy pierdola glupoty o upadku panstwa....
Zreszta co tu porownywac skoro leniwy murzyn za granica na socjalu dostaje kilkakrotnie wiecej niz polski przecietny pracownik.
Ale i tak uszlyszymy glosy z PL ze wcale nie jest tak zle i ze prawicowcy pierdola glupoty o upadku panstwa....
Może to nie na temat ale ten facet, który rozmawia z ta kobietą ma głos jak ci kolesie z Efuktu
Super filmik uderzający w samo sedno.Tak dla przypomnienia 1bln to 1tys miliardów, kwota nie wyobrażalnie wielka ,a w tv "hura dali nam dotacje z unii" tylko jak to bywa taką dotację trzeba będzie oddać i nie chce nawet myśleć co będzie za te 5-10 lat może sam wyemigruję btw:od poniedzialku drożeje browar o 8%.
Jak ludzie nie wyjdą na ulicę to niedługo będzie jeszcze gorzej... Polskie media gówno nam mówią, mydlą nam oczy jakimiś "madziami" i innymi pierdołami, które nas nie dotyczą, a prawdziwe problemy, które dotyczą przyszłości kraju i społeczeństwa są ukrywane w zaciszach gabinetów tych złodziejskich skurwieli. Oni jak tylko kraj zacznie upadać szybko wymkną się z kraju z kilkoma zerami na koncie. Taka jest niestety smutna prawda...
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zobligowała nas do oznaczania kategorii wiekowych
materiałów wideo wgranych na nasze serwery. W związku z tym, zgodnie ze specyfikacją z tej strony
oznaczyliśmy wszystkie materiały jako dozwolone od lat 16 lub 18.
Jeśli chcesz wyłączyć to oznaczenie zaznacz poniższą zgodę:
Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na nie oznaczanie poszczególnych materiałów symbolami kategorii wiekowych na odtwarzaczu filmów
Jeśli chcesz wyłączyć to oznaczenie zaznacz poniższą zgodę:
Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na nie oznaczanie poszczególnych materiałów symbolami kategorii wiekowych na odtwarzaczu filmów