Strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek - małych plików zapisywanych w przeglądarce internetowej - w celu identyfikacji użytkownika. Więcej o ciasteczkach dowiesz się tutaj.
Obsługa sesji użytkownika / odtwarzanie filmów:


Zabezpiecznie Google ReCaptcha przed botami:


Zanonimizowane statystyki odwiedzin strony Google Analytics:
Brak zgody
Dostarczanie i prezentowanie treści reklamowych:
Reklamy w witrynie dostarczane są przez podmiot zewnętrzny.
Kliknij ikonkę znajdującą się w lewm dolnym rogu na końcu tej strony aby otworzyć widget ustawień reklam.
Jeżeli w tym miejscu nie wyświetił się widget ustawień ciasteczek i prywatności wyłącz wszystkie skrypty blokujące elementy na stronie, na przykład AdBlocka lub kliknij ikonkę lwa w przeglądarce Brave i wyłącz tarcze
Główna Poczekalnia (7) Soft (2) Dodaj Obrazki Dowcipy Popularne Losowe Forum Szukaj Ranking
Wesprzyj nas Zarejestruj się Zaloguj się
📌 Wojna na Ukrainie Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Dzisiaj 14:43
📌 Konflikt izraelsko-arabski Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:47


Filmik może niezbyt sadystyczny ale pokazujący dwie fajne (moim zdaniem) rzeczy:

1. Test dysz
2. Kopyto jakim dysponuje ten samolot

Zasada jest taka, że im dysza "węższa" tym powietrze szybciej przepływa a tym samym silnik generuje większy ciąg. Oczywiście po włączeniu dopalania dysza musi się rozszerzyć, bo ciśnienie gazów jest tak duże że rozjebałoby silnik Pilot poprzez przepustnicę wysyła sygnały do układu sterującego silnika informacje o żądanym poziomie ciągu a następnie komputery przeliczają to na odpowiednią ilość obrotów wału, ilość podanego powietrza i paliwa oraz poziom otwarcia dysz.

W F-15C zamontowano dwa silniki Pratt&Whitney F100-PW-220 dające sumarycznie ok 22 ton ciągu co widać, bo samolot po prostu zapierdala w niebo...

Jako ciekawostkę mogę podać, że W większość silników odrzutowych dysze sterowane są przez siłowniki w których przepływa płyn hydrauliczny pod ciśnieniem. Ciekawym rozwiązaniem jest to, że dysze w tych silnikach napędzane są pneumatycznie gazami wylotowymi, niby nic szczególnego ale w praktyce ma to fajny efekt uboczny w postaci tzw. zipping sound w trakcie przechodzenia w skrajne położenia (np. w 0:23).

W 1:39 pilot daje po garach i robi unrestricted climb. Ale moc !

Tutaj (od 0:23) dobrze słychać jak pilot pracuje przepustnicą:

Zgłoś
Witaj użytkowniku sadistic.pl,

Lubisz oglądać nasze filmy z dobrą prędkością i bez męczących reklam? Wspomóż nas aby tak zostało!

W chwili obecnej serwis nie jest w stanie utrzymywać się wyłącznie z reklam. Zachęcamy zatem do wparcia nas w postaci zrzutki - jednorazowo lub cyklicznie. Zarejestrowani użytkownicy strony mogą również wsprzeć nas kupując usługę Premium (więcej informacji).

Wesprzyj serwis poprzez Zrzutkę
 już wpłaciłem / nie jestem zainteresowany
Avatar
Kislowy_wampir 2014-03-16, 10:37 3
Jedni się chwalą, że obsługują F-16 to ja się pochwalę, że firma Pratt&Whitney nie jest mi obca i miałem okazje być przy każdym procesie tworzonych przez ta firmę silników od najmniejszego sworznia po zajebiste przekładnie planetarne i wały drążone ogromnymi wiertłami powyzęj metra długości z zajebista dokładnościa kończąc na dziale pomiarów itp ") ale obecnie pracuje przy Porsche Macan/Cajun

Boli tylko to, że nie mamy nic swojego polskiego :/

Szacun zza temat
Zgłoś
Avatar
s................3 2014-03-16, 11:33 1
Ten to dopiero ma pierdolnięcie w ziemie:
Zgłoś
Avatar
miskolabor 2014-03-16, 11:41 1
@Kislowy_wampir
Mamy.... Pilotów
Zgłoś
Avatar
rolerek 2014-03-16, 11:42 2
@miskolabor

No to gratuluję pracy

Jak słusznie zauważyłeś silnik turbowentylatorowy jest odmianą silnika odrzutowego.

Od siebie dodam, że nasze F-16 wyposażone są w następcę F100-PW-220 czyli w model F100-PW-229 dający ok 13,5 tony (niezamontowany oczywiście) ciągu co sprawia, że F-16 też ma zajebiste kopyto, no i można go obładować asortymentem a i tak będzie zapas mocy na wznoszenie, przyspieszenie itd.

Wracając jeszcze do F-15, to była pierwsza maszyna skonstruowana wg rewolucyjnej teorii "Manewrowania Energetycznego" opracowanej przez majora USAF Johna Boyda i matematyka Thomasa Christiego, teoria ta w dużym skrócie zakładała stworzenie samolotu dysponującego ogromną mocą i odpowiednio niskim obciążeniem powierzchni nośnej, który mógłby z łatwością zamieniać energię kinetyczną (moc/prędkość) w energię potencjalną (wysokość). Chodziło o to, żeby samolot mógł wykonywać manewry pionowe bez utraty energii a nawet manewry pochyłe które są przeniesieniem manewrów z walki kołowej z II WŚ w płaszczyznę pionową.

Samolot ten był totalną rewolucją i w zasadzie każdy rasowy myśliwiec nie ważne jakiej generacji zawsze tworzy się w myśl tej teorii a szkolenie pilotów w temacie manewrowania energetycznego to po prostu biblia na każdej wojskowej uczelni lotniczej w USA, UK, Polsce czy Rosji.

Jak będę miał czas to założę wątek o F-16 i opiszę go właśnie pod kątem manewrowania energetycznego, bo mało kto wie ale ten samolot był jeszcze większą rewolucją niż F-15 - całkowicie zmienił podejście do aerodynamiki lotu
Zgłoś
Avatar
D................n 2014-03-16, 11:47 2
Kislowy_wampir napisał/a:

Jedni się chwalą, że obsługują F-16 to ja się pochwalę, że firma Pratt&Whitney nie jest mi obca i miałem okazje być przy każdym procesie tworzonych przez ta firmę silników(...)


Z Rzeszowa?
Zgłoś
Avatar
tranzystor 2014-03-16, 12:33 1
rolerek napisał/a:

Filmik może niezbyt sadystyczny ale pokazujący dwie fajne (moim zdaniem) rzeczy:

1. Test dysz

2. Kopyto jakim dysponuje ten samolot



Widzę standardowa podjarka amerykańskim "super" sprzętem, który potrafi tyle, co radziecki odpowiednik, albo nawet mniej.

Zgłoś
Avatar
rolerek 2014-03-16, 12:38 3
@tranzystor

Wszystkie Migi 29 które próbowały się bić z F-15 czy to w zasięgu wzroku czy na odległość spadły na ziemię. Mig 29 ma duży zapas mocy ale z F-15 i tak nie może się równać, bo tam to jest po prostu wręcz nieprzyzwoita nadwyżka ciągu.
Zgłoś
Avatar
LuckyKiller 2014-03-16, 13:05 1
Super temat, więcej takich!
Zgłoś
Avatar
T................9 2014-03-16, 13:52 2
Co do opisu autora:

1. Minimalny przekrój wylotowy dyszy nie zapewnia maksymalnego ciągu (tzn nie zawsze). Wynika to z wzoru na ciąg takiego silnika i jest uwarunkowane kilkoma czynnikami- prędkość i wysokość lotu i warunki atmosferyczne panujące na tej wysokości. Może zdarzyć się tak, że przy minimalnym przekroju ciśnienie na wylocie z silnika jest niższe od atmosferycznego co prowadzi do strat i obniżenia siły ciągu.

2. Przy włączonym dopalaczu dysza jest otwarta maksymalnie nie ze względu na wysokie ciśnienie- spalanie zachodzi przy stałym ciśnieniu (Obieg Joul'a-Braytona), tylko z uwagi na wysokie temperatury spalin, których nie zniósłby materiał z którego wykonana jest owa dysza.

3. Zmiana położenia przepustnicy skutkuje jedynie zmianą dawki paliwa podawanego do komory spalania. Nie ma czegoś takiego jak sterowanie obrotami wału- jego prędkość obrotowa niejako sama dostosowuje się do warunków panujących wewnątrz- jak turbosprężarka w każdym aucie.

4. Nie ma czegoś takiego jak tony ciągu. Tona odnosi się do masy, nie siły. Ciąg wyrażany jest w Newtonach.

O napędach wiem stosunkowo dużo, stąd moje czepialstwo

PS. Jak chcecie się jarać możliwościami myśliwców to nic nie przebije F-22
Zgłoś
Avatar
z................m 2014-03-16, 14:20
rolerek napisał/a:

@tranzystor

Wszystkie Migi 29 które próbowały się bić z F-15 czy to w zasięgu wzroku czy na odległość spadły na ziemię. Mig 29 ma duży zapas mocy ale z F-15 i tak nie może się równać, bo tam to jest po prostu wręcz nieprzyzwoita nadwyżka ciągu.



Skąd ty taką wiedzę masz? Gdzie i kiedy 29 się bił z F-15?
Zgłoś
Avatar
rolerek 2014-03-16, 14:34 1
@zincum

1990/91 - Irak (walka w zasięgu wzroku)
1997 - była Jugosławia (walka w zasięgu wzroku jak i poza zasięgiem)

no i największe baty dla Migów 29 (Syria) - Izraelscy piloci F-15 (chyba wszystkie możliwe przypadki)

@Tomczak8899

Z tym wałem to wiadomo, łopatki turbiny łapią wiatr w żagle i go napędzają , jeśli chodzi o tony ciągu wiadomo, że nie jet to jednostka ale nawet piloci sami piszą czasem w ten sposób, po prostu zwykłemu człowiekowi łatwiej sobie wyobrazić jak dużą mocą dysponuje taki silnik
Zgłoś
Avatar
O................l 2014-03-16, 14:52
To niesamowite, że człowiek, będący tak wątłą formą materii organicznej, potrafi panować nad tak ogromną mocą.
Zgłoś
Avatar
tr3mm0r 2014-03-16, 15:16 1
Wszystko fajnie i w ogole. Daj mi tu teraz Raptora do przerobki

To jest mysliwiec:



Jesli chodzi o "energy fighting" i manewrowosc amerykance musza w swe super maszyny nawkladac wiecej procesorow...

Jako maly bonus Su-47 Berkut



Dzisiejsza wojna w przestworzach odchodzi juz od energy fightingu jak rowniez od dog fightingu. Przykladem moze byc f35, ktorego manewrowosc jest porownywalna z lotniskowcem. Teraz liczy sie wykrycie i zniszczenie celu samemu bedac niewykrywalnym. Z duuuzych odleglosci.
Zgłoś
Avatar
Maverick901 2014-03-16, 20:11
@zincum
Fulcrumy walczyły z F-15 podczas pierwszej wojny w zatoce, Irakijczycy dostali w dupe bo Ruscy sprzedali im dość "odchudzone" technologicznie samoloty. Jednak porównywanie tych samolotów mija się z celem, bo jedynym dość dobrym rywalem Eagle'a jest rodzina Su-27.
Zgłoś
Avatar
tr3mm0r 2014-03-18, 0:28
A to 1wszy stealth czy inaczej mysliwiec 5tej generacji. Russian ofc



Co do manewrow to i tak ZADEN samolot nie fika do Su 37 Terminator.


Zwlaszcza w 2:13
Zgłoś
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zobligowała nas do oznaczania kategorii wiekowych materiałów wideo wgranych na nasze serwery. W związku z tym, zgodnie ze specyfikacją z tej strony oznaczyliśmy wszystkie materiały jako dozwolone od lat 16 lub 18.

Jeśli chcesz wyłączyć to oznaczenie zaznacz poniższą zgodę:

  Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na nie oznaczanie poszczególnych materiałów symbolami kategorii wiekowych na odtwarzaczu filmów
Funkcja pobierania filmów jest dostępna w opcji Premium
Usługa Premium wspiera nasz serwis oraz daje dodatkowe benefity m.in.:
- całkowite wyłączenie reklam
- możliwość pobierania filmów z poziomu odtwarzacza
- możliwość pokolorowania nazwy użytkownika
... i wiele innnych!
Zostań użytkownikiem Premium już od 4,17 PLN miesięcznie* * przy zakupie konta Premium na rok. 6,50 PLN przy zakupie na jeden miesiąc.
* wymaga posiadania zarejestrowanego konta w serwisie
 Nie dziękuję, może innym razem