18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
Strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek - małych plików zapisywanych w przeglądarce internetowej - w celu identyfikacji użytkownika. Więcej o ciasteczkach dowiesz się tutaj.
Obsługa sesji użytkownika / odtwarzanie filmów:


Zabezpiecznie Google ReCaptcha przed botami:


Zanonimizowane statystyki odwiedzin strony Google Analytics:
Brak zgody
Dostarczanie i prezentowanie treści reklamowych:
Reklamy w witrynie dostarczane są przez podmiot zewnętrzny.
Kliknij ikonkę znajdującą się w lewm dolnym rogu na końcu tej strony aby otworzyć widget ustawień reklam.
Jeżeli w tym miejscu nie wyświetił się widget ustawień ciasteczek i prywatności wyłącz wszystkie skrypty blokujące elementy na stronie, na przykład AdBlocka lub kliknij ikonkę lwa w przeglądarce Brave i wyłącz tarcze
Główna Poczekalnia (8) Soft Dodaj Obrazki Dowcipy Popularne Losowe Forum Szukaj Ranking
Wesprzyj nas Zarejestruj się Zaloguj się
📌 Wojna na Ukrainie Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Wczoraj 22:27
📌 Konflikt izrealsko-arabski Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Wczoraj 3:27
Jak obliczyć wysokość budynku za pomocą barometru?
z................5 • 2013-07-16, 18:41
Jak zmierzyć barometrem wysokość budynku?

Sir Ernest Rutherford, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki i przewodniczący Royal Academy, opowiedział kiedyś następującą historię:

Pewnego dnia zatelefonował do mnie pewien kolega. Właśnie miał oblać jednego ze swoich studentów za błędną odpowiedź na pytanie z fizyki, lecz tamten upierał się, że powinien dostać maksymalną ilość punktów. Obydwaj zgodzili się, aby tę kwestię rozstrzygnął niezależny sędzia i wybrano do tego celu mnie.

Czytam więc pytanie egzaminacyjne: „Wykaż, w jaki sposób można określić wysokość budynku za pomocą barometru.”

Student odpowiedział: „Bierzemy barometr na szczyt budynku, przywiązujemy barometr do liny, opuszczamy go na ulicę, zwijamy z powrotem i mierzymy długość wykorzystanej liny. Jej długość odpowiada wysokości budynku.”

Faktycznie, jego żądanie dotyczące maksymalnej ilości punktów było w pełni uzasadnione, gdyż jego odpowiedź była jak najbardziej prawidłowa! Z drugiej strony, oznaczałoby to przyznanie mu najwyższej oceny z fizyki, podczas gdy jego odpowiedź nie potwierdzała takiej wiedzy. Zasugerowałem, aby spróbował jeszcze raz. Dałem mu sześć minut na zastanowienie się, ale zastrzegłem, że odpowiedź powinna zawierać jakiś element wiedzy z fizyki.

Po pięciu minutach zauważyłem, że nie napisał nic. Zapytałem więc, czy chce się poddać, ale odpowiedział, że zna wiele rozwiązań i zastanawia się nad najlepszym. Przeprosiłem go zatem i kazałem kontynuować. Po kolejnej minucie odpowiedź była gotowa:

„Bierzemy barometr na szczyt budynku i wychylamy się poza krawędź dachu. Upuszczamy barometr na ziemię, mierząc czas jego lotu stoperem. Następnie za pomocą wzoru x=0.5*a*t^2 obliczamy wysokość budynku.”

W tym momencie zapytałem mojego kolegę, czy chce się poddać. Pokiwał głową na tak i przyznał studentowi niemal najwyższą ocenę.

Kiedy wychodziłem, zawołałem do siebie jeszcze raz studenta i spytałem go o te pozostałe odpowiedzi, nad którymi się zastanawiał.

- Cóż – odpowiedział – jest wiele sposobów na określenie wysokości budynku za pomocą barometru. W słoneczny dzień można np. zmierzyć jego wysokość, następnie wysokość cieni jego i budynku i z prostej proporcji określić wysokość samego budynku.
- No dobra, a co z tymi pozostałymi metodami?
- Jeśli pan chce, można obliczyć to podstawową metodą mierzenia wysokości. Bierzemy barometr i zaczynamy iść po schodach budynku. Podczas tej wspinaczki odmierzamy na ścianie długości barometru i docierając na samą górę znamy jego wysokość w długościach barometru.
- Dosyć bezpośrednia metoda.
- W rzeczy samej. Jeśli chciałby pan coś bardziej wyszukanego, możemy przywiązać barometr do końca sznurka i użyć go jak wahadła. Mierzymy wtedy siłę grawitacji na wysokości ulicy, a później na szczycie budynku. Z różnicy tych wyników można łatwo obliczyć jego wysokość.
Na tej samej zasadzie możemy przywiązać barometr do liny i opuścić go do poziomu ulicy i wtedy z okresów wahadłowego ruchu obliczyć samą wysokość.

No i w końcu prawdopodobnie najlepsza metoda. Bierzemy barometr, idziemy do piwnicy i pukamy nim w drzwi kierownika. Kiedy nam otworzy, mówimy: „Panie Kierowniku, mam tutaj świetny barometr. Jeśli powie mi pan, jaka jest wysokość tego budynku, barometr jest pański.”

W tym momencie zapytałem owego studenta, czy zna konwencjonalną odpowiedź na to pytanie. Przyznał że owszem, zna ją, ale miał dość mówienia mu przez szkołę, nauczycieli i kolegów tego, w jaki sposób ma myśleć.

Student nazywał się…

Niels Bohr

Został laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki z 1922 roku.
Zgłoś

Zrzutka na serwery i rozwój serwisu

Witaj użytkowniku sadistic.pl,

Od czasu naszej pierwszej zrzutki minęło już ponad 7 miesięcy i środki, które na niej pozyskaliśmy wykorzystaliśmy na wymianę i utrzymanie serwerów. Niestety sytaucja związana z niewystarczającą ilością reklam do pokrycia kosztów działania serwisu nie uległa poprawie i w tej chwili możemy się utrzymać przy życiu wyłącznie z wpłat użytkowników.

Zachęcamy zatem do wparcia nas w postaci zrzutki - jednorazowo lub cyklicznie. Zarejestrowani użytkownicy strony mogą również wsprzeć nas kupując usługę Premium (więcej informacji).

Wesprzyj serwis poprzez Zrzutkę
 już wpłaciłem / nie jestem zainteresowany
Avatar
c................r 2013-07-16, 19:15 62
I pomyślcie, ilu mielibyśmy teraz noblistów, gdyby program nauczania w szkołach nie opierałby się na kluczach i schematach?
Zgłoś
Avatar
sard 2013-07-16, 20:33 4
Ja tym barometrem to nawet potrafiłem zinterpretować wiersz z okresu Młodej Polski
Zgłoś
Avatar
Imper3838 2013-07-16, 20:52 8
Człowiek rodzi się mądry, a potem idzie do szkoły.
Zgłoś
Avatar
Ciesin 2013-07-16, 20:56 18
clubber84 napisał/a:

I pomyślcie, ilu mielibyśmy teraz noblistów, gdyby program nauczania w szkołach nie opierałby się na kluczach i schematach?



Bohr znał odpowiedź, ale nie chciał jej podać, bo chciał pokazać, że potrafi myśleć sam. Gdyby nie program oparty na kluczach i schematach, żadnemu debilowi nie chciałoby się pomyśleć samodzielnie, a osoby inteligentne i tak będą samodzielnie myśleć. To jest takie pierdolenie o szkole ludzi, którzy myślą, że ona ich skrzywdziła, bo do niej chodzili, prawda jest taka, że mając talent i pomysł na siebie, nie idziesz jak potulne ciele do szkoły, tylko się samorealizujesz, o ile nie jesteś nieporadną pizdą, bo ktoś taki na sukces nie ma perspektyw - niech zostanie w szkole i robi zadanie wg. klucza.
Zgłoś
Avatar
Gonczor 2013-07-16, 21:04 2
@up I tak i nie. Szkoła mimo wszystko nieco opóźnia w rozwoju-ja jestem nieco utalentowany w zakresie nauk ścisłych a musiałem chodzić do klasy z tłukami, które nie ogarniały twierdzenia Pitagorasa. W szkole uczyłem się własnym tempem i wyszedłem na tym jak na razie nieźle-studiuję mechatronikę na PW. Ale jest też druga strona medalu-dlaczego nie można ludzi utalentowanych nawet nie tyle wesprzeć, co nie rzucać im kłód pod nogi?
Zgłoś
Avatar
o................i 2013-07-16, 21:17 4
clubber84 napisał/a:

I pomyślcie, ilu mielibyśmy teraz noblistów, gdyby program nauczania w szkołach nie opierałby się na kluczach i schematach?



i posypały się piwka od gimbazy dręczonej wzorem na energię kinetyczną. To co teraz macie to jebana okazja dla tych z olejem w głowie. Wszystkie banalne podstawy do których ludzie dochodzili przez 2000 lat wyłożone jak na tacy. I nie pierdolcie, że to wam przeszkadza i hamuje. Jesteście inteligentni to ogarniecie waszą fizykę, chemię, biologię i matematykę, przebrniecie przez system edukacji zaprojektowany na miarę debila spod monopolowego i droga wolna, już na studiach a nawet w liceum możecie prowadzić badania, publikować w czasopismach naukowych itd. I nie pierdolcie, że rozwiązalibyście tajemnice wszechświata jak jesteście za głupi na pojęcie zasad dynamiki Newtona, którym dręczą was w szkole, drodzy gimnazjalni nieodkryci geniusze.

Gonczor napisał/a:

@up I tak i nie. Szkoła mimo wszystko nieco opóźnia w rozwoju-ja jestem nieco utalentowany w zakresie nauk ścisłych a musiałem chodzić do klasy z tłukami, które nie ogarniały twierdzenia Pitagorasa. W szkole uczyłem się własnym tempem i wyszedłem na tym jak na razie nieźle-studiuję mechatronikę na PW. Ale jest też druga strona medalu-dlaczego nie można ludzi utalentowanych nawet nie tyle wesprzeć, co nie rzucać im kłód pod nogi?



Zawsze trzeba ogarniać samemu, segregacja nie jest do końca dobra. Bo potem zaczyna się życie, gdzie nikt cię nie odizoluje od debili stanowiących 99,9% populacji. A gdzie nauczysz sobie z nimi radzić jak nie w szkole
Zgłoś
Avatar
Ciesin 2013-07-16, 21:20
Gonczor napisał/a:

@up I tak i nie. Szkoła mimo wszystko nieco opóźnia w rozwoju-ja jestem nieco utalentowany w zakresie nauk ścisłych a musiałem chodzić do klasy z tłukami, które nie ogarniały twierdzenia Pitagorasa. W szkole uczyłem się własnym tempem i wyszedłem na tym jak na razie nieźle-studiuję mechatronikę na PW. Ale jest też druga strona medalu-dlaczego nie można ludzi utalentowanych nawet nie tyle wesprzeć, co nie rzucać im kłód pod nogi?



Ty włożyłeś w to własną pracę, a oni nie. Ty masz efekty - oni raczej nie. A co do rzucania kłód pod nogi - to chyba zależy od szkoły. W niektórych uczniom zdolnym pomaga się osiągnąć więcej - jeśli tego chcą. A w innych (np. w mojej tak było) 3/4 uczniów olewa wszystko i szczytem ambicji jest 3 na koniec roku. To samo z nauczycielami - są tacy, którzy po prostu nie potrafią nauczać i wtedy słabszy uczeń ma drogę przez mękę, a są tacy którzy to potrafią i przy okazji inspirują uczniów, pomagając im się rozwijać. Spotkałem się z obydwoma przypadkami. Jak prawdopodobnie każdy, kto ukończył już więcej niż jedną szkołę
Zgłoś
Avatar
Gonczor 2013-07-16, 21:51 1
Cytat:

Zawsze trzeba ogarniać samemu, segregacja nie jest do końca dobra. Bo potem zaczyna się życie, gdzie nikt cię nie odizoluje od debili stanowiących 99,9% populacji. A gdzie nauczysz sobie z nimi radzić jak nie w szkole



Z rozkładu Gaussa nieco mniej, jeśli mówimy o tych z IQ poniżej 80 . Ale nie o tym chciałem. Jest w tym nieco racji, chociaż nie wiem, na ile szkoła mnie nauczyła obchodzenia się z idiotami. Chociaż w jednym się chyba zgadzamy-ogarniać trzeba samemu, nienawidzę psioczenia pt. "bo w szkole mnie nie nauczyli".

Cytat:

To samo z nauczycielami - są tacy, którzy po prostu nie potrafią nauczać i wtedy słabszy uczeń ma drogę przez mękę, a są tacy którzy to potrafią i przy okazji inspirują uczniów, pomagając im się rozwijać.



Tych pierwszych olewałem i chyba nieźle na tym wyszedłem (i historii 2 wś nieco liznąłem i literatury i programowania i fizyki, nie mówię, że jestem jakimś specem, ale hobbystą i owszem). Tych drugich miałem mało, nieporównywalnie mniej niż tych podcinających skrzydła.

Jest tak, jak mówicie-najwybitniejsi i tak znajdą sposób na odnalezienie się. Przypomina mi się opowieść wykładowcy z matmy odnośnie najwybitniejszego polskiego matematyka-Stefana Banacha. Gość został znaleziony przypadkiem, jakiś matematyk przechadzał się po wsi i usłyszał jak ktoś się rozwodzi nad jakąś całką, o której mało matematyków miało pojęcie (był samoukiem, to trzeba podkreślić). Potem jak chcieli mu dać habilitację, czy inny tytuł, to obronę zrobili tak, że zaprosili go do siebie i poprosili o wyjaśnienie kilku zagadnień związanych z jego pracami, bo inaczej by się nie zgodził-jak mówił, chciał odkrywać a nie zdobywać tytuły.
Zgłoś
Avatar
szpila_forever 2013-07-16, 21:58
Fajna anegdotka.
Ciekawe czy prawdziwa.
Zgłoś
Avatar
Adam1394 2013-07-17, 14:25
Barometryczne obliczanie wysokości, w chuj niedokładne i niepraktyczne.
Polecam wcięcia.

Pozdrowienia dla braci geodetów
Zgłoś
Avatar
0700panda 2013-07-17, 15:49
Słyszałem to kiedyś jako dowcip. Do wszystkich, którzy tak się rozpływają nad tym, jak to szkoła pierze mózgi i zabiera chęci do pogłębiania wiedzy. Bohater anegdoty posiadał przede wszystkim wiedzę na temat praw fizyki oraz obliczania wielkości, a nie umiejętności, które tak są podobno pożądane i hołubione.
Zgłoś
Avatar
bach 2013-07-17, 17:37
zapytaj dzieciaka, takiego, który nie chodził nawet do przedszkola, o rozwiązanie jakiegoś błahego problemu, zdziwisz się, bo dzieciak poda co najmniej kilka możliwych rozwiązań, zapytaj gimnazjalistę, powiedzmy dziesięciolatka, o rozwiązanie takiego samego problemu, poda jedną możliwość lub nie poda jej wcale, dlaczego tak jest, wnioski powinniście wyciągnąć sami, ale 99,9 % z was nie wyciągnie najprawdopodobniej żadnych, dlaczego, ponieważ uczy lub uczyło się tego, do czego inni dochodzili przez 2000 lat prowadząc doświadczenia i analizy

szkoła powinna nauczyć pisać, czytać i liczyć, do reszty każdy dojdzie sam o wiele lepiej niż to uczyni obecny system edukacji
Zgłoś
Avatar
saikomiki 2013-07-18, 19:02
ja pierdolę, że Wy macie czas czytać te komentarze...
Zgłoś
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zobligowała nas do oznaczania kategorii wiekowych materiałów wideo wgranych na nasze serwery. W związku z tym, zgodnie ze specyfikacją z tej strony oznaczyliśmy wszystkie materiały jako dozwolone od lat 16 lub 18.

Jeśli chcesz wyłączyć to oznaczenie zaznacz poniższą zgodę:

  Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na nie oznaczanie poszczególnych materiałów symbolami kategorii wiekowych na odtwarzaczu filmów
Funkcja pobierania filmów jest dostępna w opcji Premium
Usługa Premium wspiera nasz serwis oraz daje dodatkowe benefity m.in.:
- całkowite wyłączenie reklam
- możliwość pobierania filmów z poziomu odtwarzacza
- możliwość pokolorowania nazwy użytkownika
... i wiele innnych!
Zostań użytkownikiem Premium już od 4,17 PLN miesięcznie* * przy zakupie konta Premium na rok. 6,50 PLN przy zakupie na jeden miesiąc.
* wymaga posiadania zarejestrowanego konta w serwisie
 Nie dziękuję, może innym razem