18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
Główna Poczekalnia Soft (3) Dodaj Obrazki Filmy Dowcipy Popularne Forum Szukaj Ranking
Zarejestruj się Zaloguj się
📌 Wojna na Ukrainie - ostatnia aktualizacja: 16 minut temu
📌 Konflikt izrealsko-arabski - ostatnia aktualizacja: Dzisiaj 13:07
🔥 Koniec jazdy - teraz popularne
🔥 Wodowanie samochodu - teraz popularne
🔥 Zamach na Netanjahu - teraz popularne
🔥 No to zabłysnął ... - teraz popularne
Lotniskowiec z lodu.
Morbus Arthur • 2013-11-20, 17:09


Było wiele dziwnych pomysłów na skonstruowanie broni, która zapewniłaby przewagę podczas zmagań drugiej wojny światowej. Jeden z nich to lotniskowiec Habakkuk.

Aby zrozumieć desperację Brytyjczyków, planujących wdrożenie tego pomysłu w życie, warto przypomnieć realia tamtego okresu. W 1942 roku wydawało się, że państwa Osi są na dobrej drodze do wygrania wojny, a konwoje, zaopatrujące Wielką Brytanię w sprzęt i surowce, były nieustannie atakowane.

W listopadzie 1942 roku alianci na samym Atlantyku stracili – głównie w wyniku działania U-bootów – 150 statków z zaopatrzeniem. Brakowało sił i środków, aby zapewnić konwojom wsparcie z powietrza. Na sposób rozwiązania tego problemu wpadł Geoffrey Pyke, Brytyjczyk oddelegowany do Kwatery Głównej Operacji Połączonych w Stanach Zjednoczonych.

Jednym z jego pomysłów było wykorzystanie w roli pływających lotnisk ogromnych gór lodowych z doczepionymi silnikami. Pyke słusznie zakładał, że do realizacji swojej wizji nie może użyć dużych ilości deficytowych, strategicznych surowców jak stal czy aluminium.

Niestety, góry lodowe miały istotną wadę – mimo znacznej odporności na uszkodzenia były bezbronne wobec temperatury. Propozycję obejścia tego problemu podsunął Pyke’owi Max Perutz, austriacki emigrant-naukowiec.

Rozwiązaniem okazała się mieszanina, składająca się z 86 proc. wody i 14 proc. trocin którą nazwano pykretem. Po zamrożeniu masa ta miała wytrzymałość zbrojonego betonu.

Odporność tego materiału dobrze pokazuje film poniżej.



Opracowano ponadto mieszaninę jeszcze odporniejszą – superpykret – składający się z wody oraz… sprasowanych gazet. Poza odpornością na uszkodzenia istotny okazał się fakt, że pyrket topi się wyjątkowo wolno, co udowodniono w praktyce budując model lotniskowca.



Testowy statek o wyporności 1000 ton wyposażono w niewielki silnik o mocy 1 KM, zasilający aparaturę chłodzącą. Próby zakończyły się sukcesem – statek okazał się nie tylko odporny na uszkodzenia, ale nie topił się, choć testy przeprowadzono w lecie.

Projekt gigantycznego lotniskowca o nazwie Habakkuk został przedstawiony Churchillowi, który początkowo odniósł się do niego z wielkim entuzjazmem. Okręt rozmiarami przewyższał wszystko, co kiedykolwiek pływało po oceanach. Miał mieć 610 metrów długości, potężne uzbrojenie artyleryjskie i grupę lotniczą składającą się z 300 samolotów.

Wielkość Habakkuka dobrze pokazuje poniższy szkic. Przedstawiono na nim w tej samej skali współczesny lotniskowiec klasy Nimitz, Habakkuka oraz pancernik klasy Iowa.



Ambitne plany szybko zostały zweryfikowane przez wojenne realia oraz kwestie techniczne. Mimo ograniczenia użycia deficytowych surowców okazało się, że problemem będzie dostarczenie odpowiedniej ilości drewna – potrzeby szacowano na 300 tys. ton.

Gwoździem do trumny Habakkuka okazała się coraz gorsza sytuacja strategiczna III Rzeszy. W grudniu 1943 roku ostatecznie zrezygnowano z budowy okrętu – gigantyczne, pływające lotnisko przestało być potrzebne.
Zgłoś
Avatar
nowynick 2013-11-20, 17:59 7
300 tys. ton drewna stanowiącego 14 % masy a 86 woda? Czyli, że ok 1,8 miliona ton wody mieszają z drewnem i mrożą w 1942/1943 roku?

Coś czuję, że upadek projektu mógł być nie do końca związany z pogorszeniem się sytuacji niemców (celowo z małej).
Zgłoś
Avatar
lobominator 2013-11-20, 18:10 3
Czytałem już o tym kiedyś.
Niestety, ale to był tak szalony projekt, że nawet dziś trudno byłoby go wykonać.
A co dopiero wtedy. Zresztą dużo jest tego typu szalonych projektów z tamtych czasów, jak np. antygrawitacyjny dzwon Hitlera napędzany tęczą, znaczy rtęcią.
Zgłoś
Avatar
Morbus Arthur 2013-11-20, 18:21 13
lobominator napisał/a:


Niestety, ale to był tak szalony projekt, że nawet dziś trudno byłoby go wykonać.



Zgłoś
Avatar
osa79 2013-11-20, 19:30
starsze od ludzkości....
Zgłoś
Avatar
Morbus Arthur 2013-11-20, 19:46
osa79 napisał/a:

starsze od ludzkości....



Nie do końca, starsze od daty urodzenia w twoim profilu.
Ciężko traktować wydarzenia z przed 71 lat jako nowość, czytałeś o tym wcześniej to zajebiście fajnie no chyba że było to na tym portalu to zmienia kontekst twojej wypowiedzi, jeżeli na innym to chuj to kogokolwiek obchodzi.
Zgłoś
Avatar
____ 2013-11-20, 20:00
dużo takie zabezpieczenie by nie dało, do zatapiania lotniskowców nie używano tylko torped.
Zgłoś
Avatar
BongMan 2013-11-20, 21:34
Zgłoś
Avatar
M................f 2013-11-21, 1:32
Ze strategią mam tyle wspólnego co kilka godzin przed AoEII, ale wg mnie zamiast budować zajebiście wielki okręt i narażać na zatopienie całych zapasów za jednym razem, lepiej zbudować w chuj takich mniejszych, zdolnych przenieść w miarę przyzwoita ilość ładunku i wkurwiać niemców po wszystkich morzach i oceanach.
Zgłoś
Avatar
S.W.A.T 2013-11-21, 1:48
Ogólnie Angolom się nie przelewało wtedy, przykładem choćby drewniane samoloty.
pl.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Mosquito
Zgłoś
Avatar
Shingler 2013-11-21, 2:36 1
Sprawdzali temat w Mythbusters. O ile dobrze pamietam udalo im sie zbudowac mala lodke, do ktorej podczepili maly silnik. Znalazlem: youtube.com/watch?v=iHufDv6obrU
Zgłoś
Avatar
moskalowy 2013-11-21, 9:33 1
Vuko byłby dumny
Zgłoś
Avatar
MlodyWodzu 2013-11-21, 10:24
Tuskunio podłapie temat i będziemy mieć "piniondze" z lodu
Zanim trafią w ręce podatników zdążą się rozpłynąć

... w sumie nic się nie zmieni. I tak gówno nie wypłata
Zgłoś
Avatar
q................5 2013-11-21, 11:09
Co to jest "1 KM"?
Zgłoś
Avatar
Prospect0r 2013-11-21, 19:51
@moskalowy Chyba Flojsfinn o ile dobrze napisałem
Zgłoś
Przejdź to ostatniego posta w temacie