gambiterv napisał/a:
"Z ABS pewnie dało by rade wyhamować"
ABS wzdłuża drogę hamowania a nie ją skraca. W sumie z takim pojęciem nie dziwota że wyjebałeś.
Bzdura. Współczynnik tarcia statycznego i tocznego jest wyższy niż współczynnik tarcia ślizgowego. Inaczej mówiąc odnośnie hamowania: przy tarciu tocznym (jak coś się toczy po czymś np koło po asfalcie to wtedy też jest tarcie, w tym przypadku toczne - opory toczenia) siły przeciwne do kierunku ruchu auta (czyli siły hamowania) są większe niż w przypadku tarcia ślizgowego (koła zablokowane i opony trą o asfalt).
Do tego dochodzi jeszcze brak możliwości skręcania przy zablokowanych kołach i ABS jest bardzo przydatną sprawą, która może nie raz uratować tyłek
(ale wiadomo oby nie było takich sytuacji).
Do autora filmu: masz doświadczenie na przyszłość jak może się zachować auto nawet wtedy, gdy zupełnie się tego nie spodziewamy
Dlatego warto zawsze zachowywać odpowiedni odstęp od auta, które jest przed nami. Gdzieś czytałem opinię o 10m na każde 10 km/h co powinno wystarczyć do bezpiecznego wyhamowania w razie czego. Polecam się do tego stosować nie tylko wtedy, gdy są złe warunki, albo nie zna się możliwości auta, tylko zawsze
PS: pewnie goniłeś żeby zdążyć na zielonym na światłach. Nie warto o czym sam się przekonałeś. Do tego licz się z tym, że światła zmieniają się dość szybko i jest szansa na dostanie mandatu za "niedostosowanie się do sygnalizacji świetlnej" mimo, że w momencie wjeżdżania na skrzyżowanie jeszcze było żółte. Ja tak miałem, ale dyskusje z wąsiastym policjantem januszem, który musiał wyrobić normę mandatową tylko pogarszały sytuację. Od tej pory przed światłami puszczam nogę z gazu
Do tego widziałeś, że przed tobą czyli za światłami i tak auta stoją w korku więc tym bardziej nie rozumiem po co w tej sytuacji gonić przez światła żeby szybciej przejechać trasę, jak i tak za chwilę musisz się zatrzymać
PS2: "mimo opon zimowych" - opony zimowe są skuteczne jedynie przy śniegu, lodzie, błocie śnieżnym i temperaturze poniżej 0* C (to ostatnie już zależy od składu mieszanki konkretnej opony czyli jej twardości).
W każdych innych warunkach, czyli również podczas warunków jakie panowały na filmiku lepiej spisze się opona letnia. (nawet gdy jest 5*C, a tym bardziej gdy jest w miarę ciepło, ale pada deszcz, to za sprawą kanałów do odprowadzania wody).
Pozdrawiam