18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
Strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek - małych plików zapisywanych w przeglądarce internetowej - w celu identyfikacji użytkownika. Więcej o ciasteczkach dowiesz się tutaj.
Obsługa sesji użytkownika / odtwarzanie filmów:


Zabezpiecznie Google ReCaptcha przed botami:


Zanonimizowane statystyki odwiedzin strony Google Analytics:
Brak zgody
Dostarczanie i prezentowanie treści reklamowych:
Reklamy w witrynie dostarczane są przez podmiot zewnętrzny.
Kliknij ikonkę znajdującą się w lewm dolnym rogu na końcu tej strony aby otworzyć widget ustawień reklam.
Jeżeli w tym miejscu nie wyświetił się widget ustawień ciasteczek i prywatności wyłącz wszystkie skrypty blokujące elementy na stronie, na przykład AdBlocka lub kliknij ikonkę lwa w przeglądarce Brave i wyłącz tarcze
Główna Poczekalnia Soft Dodaj Obrazki Dowcipy Popularne Losowe Forum Szukaj Ranking
Wesprzyj nas Zarejestruj się Zaloguj się
📌 Wojna na Ukrainie Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Wczoraj 22:49
📌 Konflikt izraelsko-arabski Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: 2024-12-22, 17:47
Temat może mało sadystyczny, ale ścisłowców i wielbicieli polskiej myśli technicznej na pewno zaciekawi.

Tomasz Krysiński, współtwórca helikoptera hybrydowego X3, tłumaczył, że zwykły śmigłowiec może zawisnąć w powietrzu dzięki wirnikom. Jednocześnie ograniczają one prędkość. Śmigłowiec hybrydowy jest zbudowany inaczej. - Dodatkowe śmigła sprawiają, że maszyna ma mniejszy opór aerodynamiczny, pozwala to bardzo przyspieszyć lot do przodu – wyjaśnił gość Jedynki. Dodaje, że maszyna jest również ekonomiczna, zużywa mniej paliwa.



Inżynier mówi, że pracowano w małej grupie, dobierano tylko ludzi niezbędnie potrzebnych do określonych prac. Na początku team liczył 10-12 osób, potem w okresie największego nasilenia prac, było ich 120.

Jaki jest polski udział w projekcie? Tomasz Krysiński mówi, że współpracowano wiele przy tym projekcie z Politechniką Łódzką. Przekonał go do tego ojciec, który był dyrektorem Instytutu Maszyn Przepływowych. Jak mówi, Polacy dostali bardzo trudne zadania, m.in. obliczenia dotyczące śmigła i optymizację aerodynamiczną, to jest znalezienie odpowiednio opływowego kształtu.

źródło
polskieradio.pl/7/129/Artykul/908937,Smiglowiec-szybszy-niz-TGV-Pracow...
Zgłoś
Witaj użytkowniku sadistic.pl,

Lubisz oglądać nasze filmy z dobrą prędkością i bez męczących reklam? Wspomóż nas aby tak zostało!

W chwili obecnej serwis nie jest w stanie utrzymywać się wyłącznie z reklam. Zachęcamy zatem do wparcia nas w postaci zrzutki - jednorazowo lub cyklicznie. Zarejestrowani użytkownicy strony mogą również wsprzeć nas kupując usługę Premium (więcej informacji).

Wesprzyj serwis poprzez Zrzutkę
 już wpłaciłem / nie jestem zainteresowany
Avatar
las84500 2013-08-25, 12:04 1
@jessjess - Faktycznie mój błąd. Przyjrzałem się dodatkowo działaniu tarczy sterującej i to Twoje wyjaśnienie utraty siły nośnej jest prawidłowe.
Zgłoś
Avatar
TheColt 2013-08-25, 12:23 8
Co wy wiecie o śmigłowcach ;P
Zgłoś
Avatar
BoryzSadek 2013-08-25, 12:43 1
Piwo!
Miło się takie coś czyta.
Zgłoś
Avatar
mayday1707 2013-08-25, 12:49
las84500 napisał/a:

Fajny projekt, szczególnie z polskim wkładem. Ciekawe jakie ma osiągi. Ale ze śmigłowców hybrydowych jest jeszcze lepszy wynalazek jak Lockheed XH-51A z napędem odrzutowym, który pobił nieoficjalny rekord prędkości dla śmigłowców wynoszący 486.9 km/h, czyli szybciej od X3 i dodatkowo ponad 40 lat temu. Był to po za tym jeden z pierwszych, jak nie pierwszy helikopter z wirnikiem bezprzegubowym.



No tak tylko ze Lockheed miał więcej wad niż zalet, np. mała stabilność lotu, waga i ładowność a raczej brak ładowności a z tego co tam kiedyś czytałem o nim pilot po pół godziny lotu czuł się jak by siedział w nim pół dnia bo non stop trzeba było robić korekcję lotu.
Nie grunt zrobić najszybszy, ale stabilny
Zgłoś
Avatar
SpirytusSalicylowy 2013-08-25, 13:06
I tak oficjalnie nie wspomną nawet o polskim udziale w tym przedsięwzięciu.
Zgłoś
Avatar
las84500 2013-08-25, 14:56
mayday1707 napisał/a:



No tak tylko ze Lockheed miał więcej wad niż zalet, np. mała stabilność lotu, waga i ładowność a raczej brak ładowności a z tego co tam kiedyś czytałem o nim pilot po pół godziny lotu czuł się jak by siedział w nim pół dnia bo non stop trzeba było robić korekcję lotu.
Nie grunt zrobić najszybszy, ale stabilny



Ciekawe, bo ja słyszałem, że było zupełnie odwrotnie. Łatwy w pilotażu, stabilny - również w zawisie. Jest filmik, jak pilot wisi ze 2 metry nad ziemią i puszcza stery pokazując puste ręce, a gość z ziemi łapie się tego wystającego szpikulca z przodu i na nim się zawiesza, a na śmigłowcu nie zrobiło to wrażenia. Tu jest z niego kadr.


A co do ładowności to po modyfikacjach polegających na dołożeniu do niego silnika odrzutowego, skrzydeł i podwieszenia z drugiej strony aparatury badawczej piloci twierdzili, że nie wpłynęło to znacząco negatywnie na możliwości latania.
Po za tym jest to w prostej linii dziadek AH-64 Apache.
Zgłoś
Avatar
tranzystor 2013-08-25, 15:49
las84500 napisał/a:

Ciekawe, bo ja słyszałem, że było zupełnie odwrotnie. Łatwy w pilotażu, stabilny - również w zawisie. Jest filmik, jak pilot wisi ze 2 metry nad ziemią i puszcza stery pokazując puste ręce, a gość z ziemi łapie się tego wystającego szpikulca z przodu i na nim się zawiesza, a na śmigłowcu nie zrobiło to wrażenia. Tu jest z niego kadr.



Chyba o dwóch różnych śmigłowcach piszecie....

las84500 napisał/a:

A co do ładowności to po modyfikacjach polegających na dołożeniu do niego silnika odrzutowego, skrzydeł i podwieszenia z drugiej strony aparatury badawczej piloci twierdzili, że nie wpłynęło to znacząco negatywnie na możliwości latania.



Kolego pomyśl - obładowanie śmigłowca dodatkowymi silnikami, zbiornikami paliwa dla nich, aparaturą itp nie wpłynęło na możliwości latania? Nonsens. To poprostu byłą testowa konstrukcja, która prawdopodobnie cierpiała na szereg wad, dlatego nie uruchomiono jej produkcji.

las84500 napisał/a:

Po za tym jest to w prostej linii dziadek AH-64 Apache.



Nie wydaje mnie się, nie mogę znaleźć żródła, aby to potwierdzić. Swoją drogą AH-64 nie był jakimś cudem techniki, aby się tym podniecać.
Zgłoś
Avatar
las84500 2013-08-25, 16:08
XH-51 służył jako platforma badawcza dla wirnika bezprzegubowego, a później śmigłowca hybrydowego w wariancie XH-51A. Miał wejść do produkcji na początku jako śmigłowiec dyspozycyjny, ale Lockheed nie dostał żadnego zamówienia. Opierając się na doświadczeniach z XH-51A zbudowano hybrydowy AH-56 Cheyenne. Lockheed miał już na niego podpisany kontrakt z armią kiedy po serii paru zdarzeń został on anulowany. AH-56 Cheyenne miał na tamte czasy rewolucyjny i specjalnie dla niego zaprojektowany system prowadzenia ognia i śledzenia celu zarządzany komputerem i rozwiązania te niemal żywcem zostały przeniesione do AH-64 Apache, który sam w sobie nie był już tak skomplikowany i pozostał w układzie klasycznym.
Zgłoś
Avatar
dresimir 2013-08-25, 17:07
Trochę taki samolotokopter, ale zapierdala jak dziki. Piwo.
Zgłoś
Avatar
pkh 2013-08-25, 20:12
Tak się mówi, że "Polak zaprojektował". I bardzo fajnie, ale skąd wiadomo co on tam zrobił, a może tylko zaprojektował jakiś drobny i mało ważny element. Tak czy siak fajnie.
Zgłoś
Avatar
damian88719 2013-08-25, 22:57
Był szefem biura, rozdzielał prace międzu inne jednostki. Był na przykład odpowiedzialny za kształt śmigieł. Taki mały, "mało" ważny element.
Zgłoś
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zobligowała nas do oznaczania kategorii wiekowych materiałów wideo wgranych na nasze serwery. W związku z tym, zgodnie ze specyfikacją z tej strony oznaczyliśmy wszystkie materiały jako dozwolone od lat 16 lub 18.

Jeśli chcesz wyłączyć to oznaczenie zaznacz poniższą zgodę:

  Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na nie oznaczanie poszczególnych materiałów symbolami kategorii wiekowych na odtwarzaczu filmów
Funkcja pobierania filmów jest dostępna w opcji Premium
Usługa Premium wspiera nasz serwis oraz daje dodatkowe benefity m.in.:
- całkowite wyłączenie reklam
- możliwość pobierania filmów z poziomu odtwarzacza
- możliwość pokolorowania nazwy użytkownika
... i wiele innnych!
Zostań użytkownikiem Premium już od 4,17 PLN miesięcznie* * przy zakupie konta Premium na rok. 6,50 PLN przy zakupie na jeden miesiąc.
* wymaga posiadania zarejestrowanego konta w serwisie
 Nie dziękuję, może innym razem