18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
Strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek - małych plików zapisywanych w przeglądarce internetowej - w celu identyfikacji użytkownika. Więcej o ciasteczkach dowiesz się tutaj.
Obsługa sesji użytkownika / odtwarzanie filmów:


Zabezpiecznie Google ReCaptcha przed botami:


Zanonimizowane statystyki odwiedzin strony Google Analytics:
Brak zgody
Dostarczanie i prezentowanie treści reklamowych:
Reklamy w witrynie dostarczane są przez podmiot zewnętrzny.
Kliknij ikonkę znajdującą się w lewm dolnym rogu na końcu tej strony aby otworzyć widget ustawień reklam.
Jeżeli w tym miejscu nie wyświetił się widget ustawień ciasteczek i prywatności wyłącz wszystkie skrypty blokujące elementy na stronie, na przykład AdBlocka lub kliknij ikonkę lwa w przeglądarce Brave i wyłącz tarcze
Główna Poczekalnia (4) Soft (5) Dodaj Obrazki Dowcipy Popularne Losowe Forum Szukaj Ranking
Zarejestruj się Zaloguj się
📌 Wojna na Ukrainie Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Dzisiaj 20:05
📌 Konflikt izrealsko-arabski Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Dzisiaj 19:40
🔥 Przyjaciele - teraz popularne
Temat może mało sadystyczny, ale ścisłowców i wielbicieli polskiej myśli technicznej na pewno zaciekawi.

Tomasz Krysiński, współtwórca helikoptera hybrydowego X3, tłumaczył, że zwykły śmigłowiec może zawisnąć w powietrzu dzięki wirnikom. Jednocześnie ograniczają one prędkość. Śmigłowiec hybrydowy jest zbudowany inaczej. - Dodatkowe śmigła sprawiają, że maszyna ma mniejszy opór aerodynamiczny, pozwala to bardzo przyspieszyć lot do przodu – wyjaśnił gość Jedynki. Dodaje, że maszyna jest również ekonomiczna, zużywa mniej paliwa.



Inżynier mówi, że pracowano w małej grupie, dobierano tylko ludzi niezbędnie potrzebnych do określonych prac. Na początku team liczył 10-12 osób, potem w okresie największego nasilenia prac, było ich 120.

Jaki jest polski udział w projekcie? Tomasz Krysiński mówi, że współpracowano wiele przy tym projekcie z Politechniką Łódzką. Przekonał go do tego ojciec, który był dyrektorem Instytutu Maszyn Przepływowych. Jak mówi, Polacy dostali bardzo trudne zadania, m.in. obliczenia dotyczące śmigła i optymizację aerodynamiczną, to jest znalezienie odpowiednio opływowego kształtu.

źródło
polskieradio.pl/7/129/Artykul/908937,Smiglowiec-szybszy-niz-TGV-Pracow...
Zgłoś
Avatar
las84500 2013-08-25, 0:08 7
Fajny projekt, szczególnie z polskim wkładem. Ciekawe jakie ma osiągi. Ale ze śmigłowców hybrydowych jest jeszcze lepszy wynalazek jak Lockheed XH-51A z napędem odrzutowym, który pobił nieoficjalny rekord prędkości dla śmigłowców wynoszący 486.9 km/h, czyli szybciej od X3 i dodatkowo ponad 40 lat temu. Był to po za tym jeden z pierwszych, jak nie pierwszy helikopter z wirnikiem bezprzegubowym.



Zgłoś
Avatar
borisklinga 2013-08-25, 0:09
to nie jest śmigłowiec
Zgłoś
Avatar
misio_pierdzisio 2013-08-25, 0:09 6
Niestety będzie pewnie tak, jak z większością polskich genialnych wynalazków (czy wynalazków współtworzonych przez Polaków) - zostaną zapomniane z braku różnych dziwnych przeciwności, a za kilkanaście lat jakiś jankes, czy inny szwab dorwie się do projektu, zbuduje i nasze mainstream'owe media będą pisały o niesamowitym wynalazku amerykańskich / niemieckich inżynierów słowem nie wspominając o tym, że kilkanaście lat wcześniej Polak stworzył coś takiego (np. "zderzak Łągiewki"). A my potem tylko będziemy mogli wspomnieć, że to dzieło Polaka, ale nikt poza nami w to nie uwierzy...
Zgłoś
Avatar
las84500 2013-08-25, 0:24 2
damian88719 napisał/a:


zwykły śmigłowiec może zawisnąć w powietrzu dzięki wirnikom. Jednocześnie ograniczają one prędkość. Śmigłowiec hybrydowy jest zbudowany inaczej. - Dodatkowe śmigła sprawiają, że maszyna ma mniejszy opór aerodynamiczny, pozwala to bardzo przyspieszyć lot do przodu – wyjaśnił gość Jedynki.



To nie do końca prawda. Problemem w przypadku wysokich prędkości śmigłowca jest efekt przeciągnięcia osiągany w części wirnika, który jest w fazie powrotu łopat od dzioba w kierunku belki ogonowej. Im szybciej leci śmigłowiec, tym problem się pogłębia. Tu w praktyce wygląda to tak, że przy większych prędkościach za siłę nośną zaczynają być odpowiedzialne skrzydła po bokach, a sam napęd dają dodatkowe wirniki poziome, gdy tym czasem skok łopat w wirniku głównym zostaje ustawiony w najbardziej płaskie położenie.
Zgłoś
Avatar
szanka 2013-08-25, 9:14
czemu nie napisali ze szybsze niz pendolinio?
Zgłoś
Avatar
taigatrommel 2013-08-25, 9:18 4
szanka napisał/a:

czemu nie napisali ze szybsze niz pendolinio?



Wszystko jest szybsze od Pendolino!
Ale takie TGV to już jest coś
Zgłoś
Avatar
CYPRIAN 2013-08-25, 9:59
jednak coś potrafimy a nie tylko dawać jebac sie krajowi w kraine nestle
Zgłoś
Avatar
P................i 2013-08-25, 11:09
Dam browar - niech myślą, że jestem ścisłowcem
Zgłoś
Avatar
damyrade20 2013-08-25, 11:12
Czy umieszczenie śmigieł na skrzydłach nie ograniczy możliwości uzbrojenia takiego śmigłowca? Poprawcie mnie jeśli się mylę ale chyba po takiej operacji nie bardzo będzie można podwiesić tam pary starych, poczciwych M61

Projekt fajny byle tylko nie skończyło się tak jak to misio_pierdzisio opisał
Zgłoś
Avatar
karrbon 2013-08-25, 11:15
Faktycznie ten helikopter jest bardzo szybki, co kadr wyprzedza inny pociąg TGV

@up
Będzie warnik
Zgłoś
Avatar
tranzystor 2013-08-25, 11:25 1
las84500 napisał/a:

Śmigłowiec szybszy niż TGV!



Nie za bardzo rozumiem, co to za wyczyn. Prędkość seryjnych TGV, to 320 km/h, natomiast prędkość maksymalna śmigłowca Mi-24 (przykład pierwszy z brzegu) to 335 km/h.
Zgłoś
Avatar
ogarnij133 2013-08-25, 11:37
Nagłówek jak na onecie
Zgłoś
Avatar
jessjess 2013-08-25, 11:45 2
las84500 napisał/a:



To nie do końca prawda. Problemem w przypadku wysokich prędkości śmigłowca jest efekt przeciągnięcia osiągany w części wirnika, który jest w fazie powrotu łopat od dzioba w kierunku belki ogonowej. Im szybciej leci śmigłowiec, tym problem się pogłębia. Tu w praktyce wygląda to tak, że przy większych prędkościach za siłę nośną zaczynają być odpowiedzialne skrzydła po bokach, a sam napęd dają dodatkowe wirniki poziome, gdy tym czasem skok łopat w wirniku głównym zostaje ustawiony w najbardziej płaskie położenie.



Kolego, to nie przeciągnięcie łopaty wracającej, tylko zbyt duża prędkość postępowa końcówki łopaty poruszającej się do przodu jest problemem. Dlaczego większość zwykłych śmigłowców osiąga prędkość max. ok. ~400km/h? Bo przy tej prędkości lotu, końcówka łopaty poruszającej się do przodu zbliża się do prędkości dźwięku. Pojawiająca się fala uderzeniowa na krawędzi natarcia powoduje wzrost oporu i spadek siły nośnej. W takiej hybrydzie jak X3, przy dużych prędkościach napęd pochodzi ze śmigieł na skrzydełkach, a z kolei skrzydełka zapewniają część siły nośnej. Dzięki temu wirnik główny może obracać się wolniej i nawet przy większej prędkości lotu, końcówka łopaty nie zbliża się do prędkości dźwięku.

Inne podejście do problemu zastosowano w śmigłowcu brytyjskim Westland Lynx, który ma końcówki łopat wzorowane na samolotach myśliwskich o skrzydłach "delta". Taki kształt powoduje opóźnienie powstawania fali uderzeniowej na końcówkach łopat poruszających się "do przodu". Poza tym ma łopaty wirnika zamocowane są sztywniej: na elementach elastomerowych zamiast przegubowo.
Zgłoś
Avatar
Din 2013-08-25, 11:57
Konstrukcja tego helikoptera da nam chyba sporo materiałów na harda kiedy ludzie będą wysiadać i zapomną że tuż za nimi jest zapierdalające śmigło
Zgłoś
Przejdź to ostatniego posta w temacie  
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zobligowała nas do oznaczania kategorii wiekowych materiałów wideo wgranych na nasze serwery. W związku z tym, zgodnie ze specyfikacją z tej strony oznaczyliśmy wszystkie materiały jako dozwolone od lat 16 lub 18.

Jeśli chcesz wyłączyć to oznaczenie zaznacz poniższą zgodę:

  Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na nie oznaczanie poszczególnych materiałów symbolami kategorii wiekowych na odtwarzaczu filmów
Funkcja pobierania filmów jest dostępna w opcji Premium
Usługa Premium wspiera nasz serwis oraz daje dodatkowe benefity m.in.:
- całkowite wyłączenie reklam
- możliwość pobierania filmów z poziomu odtwarzacza
- możliwość pokolorowania nazwy użytkownika
... i wiele innnych!
Zostań użytkownikiem Premium już od 4,17 PLN miesięcznie* * przy zakupie konta Premium na rok. 6,50 PLN przy zakupie na jeden miesiąc.
* wymaga posiadania zarejestrowanego konta w serwisie
 Nie dziękuję, może innym razem