Chciałbym przybliżyć wam sylwetkę najlepszego kierowcy wyścigowego w historii. Nie jest to tylko moja opinia - wielu doskonałych kierowców F1, którzy mieli okazję z nim rywalizować przychyla się do niej.
Ayrton Senna (ur. 21 marca 1960 w São Paulo), brazylijski kierowca wyścigowy, po raz pierwszy zasiadł za kierownicą gokarta w wieku 4 lat, a od 13 roku życia regularnie ścigał się w kartingu. Czterokrotnie wygrywał Mistrzostwa Brazylii, dwukrotnie zdobył Mistrzostwo Ameryki Południowej i dwa razy został Wicemistrzem Świata w tej dyscyplinie. W wieku 21 lat rozpoczął swoją karierę w Europie, zaczynając od Brytyjskiej Formuły Ford 1600, którą wygrał. Następnie zdobył Mistrzostwa w Europejskiej i Brytyjskiej Formule Ford 2000. Zajął również pierwsze miejsce w prestiżowym GP Macau. W 1983 walczył z Martinem Brundle w Brytyjskiej Formule 3 o zapewnienie sobie miejsca w zespole Toleman, startującym w Formule 1. Udało mu się.
Ayrton Senna
Swój pierwszy sezon w F1 (1984 r.) zakończył na 9. miejscu, przy czym już wtedy udowodnił do czego jest zdolny zasiadając za kierownicą bolidu. W GP Monako, jednej z najtrudniejszych i najniebezpieczniejszych imprez w kalendarzu F1, startując z 13 pozycji w okropnej pogodzie (z powodu deszczu przerwano zawody) udało mu się awansować na 2. pozycję. Podkreślę że jest to tor na którym obecnie wyprzedza się tylko w jednym miejscu, a i tam jest to nie lada wyczynem.
Senna w bolidzie Toleman w GP Monako (pierwszy plan)
W późniejszych latach potwierdził swoje niesamowite zdolności podczas niewiarygodnie szybkich okrążeń kwalifikacyjnych. Jego samochód nawet na prostych tańczył jak opętany, kiedy Senna szukał przyczepności i wyciskał z bolidu ostatnie soki. W zakrętach również nie trzymał idealnego łuku, ale prostował lekko, by za chwilę skręcić jeszcze gwałtowniej po zyskaniu odrobiny więcej przyczepności - wszystko to w ułamkach sekund. W deszczu nie miał sobie równych.
Poniżej pokaz jego doskonałej kontroli nad autem w deszczowych warunkach. Na samym początku, na drugim planie widzimy Ayrton'a wyprzedzającego innego kierowce i to jak świetnie wyszedł z opresji. Kilka chwil później w tym samym miejscu i w identycznej sytuacji z toru wypadają Alessi, a następnie Nannini
Pokaz kontroli nad autem
Lata 85-87 to starty Senny w zespole Lotusa. W dwóch pierwszych sezonach kończył na 4 miejscu, w ostatnim na 3. Co ciekawe już w zespole Toleman prowadził pertraktacje z Lotusem, za co Toleman wykluczył go za karę z jednego startu.
Ayrton Senna w bolidzie zespołu Lotus
Największe sukcesy odnosił jednak w latach 88-93 w zespole McLaren, zdobywając 3 Mistrzostwa Świata, dwa razy Wicemistrzostwo i raz kończąc na 4. miejscu. Warto zaznaczyć, że był to okres kiedy bolidy F1 były turbodoładowanymi potworami o mocy 1200KM, praktycznie zerowym w porównaniu do dzisiejszych docisku, a w dodatku miały manualną skrzynię biegów, co powodowało że duża część wyścigu wiązała się z prowadzeniem jedną ręką. Bezpieczeństwo w F1 stało wtedy na wołającym o pomstę do nieba poziomie - jak to określił L. Hamilton: kokpit można było praktycznie przedziurawić pięścią. Jazda na granicy przyczepności tymi samochodami była kompletnym szaleństwem, a Ayrton Senna przesuwał tą granicę dalej niż ktokolwiek inny w historii wyścigów samochodowych.
Senna w bolidzie McLaren'a
Na koniec chciałbym pokazać materiał przygotowany przez ekipę Top Gear z BBC, upamiętniający tego wyśmienitego kierowcę. Świetny montaż i dobra muzyka - polecam obejrzeć całość.
Ayrton Senna Tribute napisy PL (part 1)
Ayrton Senna Tribute napisy PL (part 2)
Senna zmarł w szpitalu po uderzeniu w betonową barierę na torze Imola, podczas startu w sezonie 1994 w zespole Renault. Był ostatnim kierowcą, który zginął w wyniku wypadku w Formule 1. Wcześniej kilkukrotnie podnosił temat bezpieczeństwa w F1 na forum, jednak szefostwo tego nie doceniało. Dopiero jego śmierć spowodowała poprawę tej sytuacji: wprowadzono system HANS, który usztywnia kark kierowcy podczas gwałtownych przeciążeń i eliminuje mocne uderzenie kaskiem o kokpit przy wypadku.
Zainteresowanym polecam porządnie zrealizowany i kilkukrotnie nagradzany, pełnometrażowy dokument o tym utalentowanym kierowcy.
Tytuł: Senna
Podtytuł: Ayrton Senna: Beyond the Speed of Sound
Rok: 2010
Reżyseria: Asif Kapadia
Ayrton Senna (ur. 21 marca 1960 w São Paulo), brazylijski kierowca wyścigowy, po raz pierwszy zasiadł za kierownicą gokarta w wieku 4 lat, a od 13 roku życia regularnie ścigał się w kartingu. Czterokrotnie wygrywał Mistrzostwa Brazylii, dwukrotnie zdobył Mistrzostwo Ameryki Południowej i dwa razy został Wicemistrzem Świata w tej dyscyplinie. W wieku 21 lat rozpoczął swoją karierę w Europie, zaczynając od Brytyjskiej Formuły Ford 1600, którą wygrał. Następnie zdobył Mistrzostwa w Europejskiej i Brytyjskiej Formule Ford 2000. Zajął również pierwsze miejsce w prestiżowym GP Macau. W 1983 walczył z Martinem Brundle w Brytyjskiej Formule 3 o zapewnienie sobie miejsca w zespole Toleman, startującym w Formule 1. Udało mu się.
Ayrton Senna
Swój pierwszy sezon w F1 (1984 r.) zakończył na 9. miejscu, przy czym już wtedy udowodnił do czego jest zdolny zasiadając za kierownicą bolidu. W GP Monako, jednej z najtrudniejszych i najniebezpieczniejszych imprez w kalendarzu F1, startując z 13 pozycji w okropnej pogodzie (z powodu deszczu przerwano zawody) udało mu się awansować na 2. pozycję. Podkreślę że jest to tor na którym obecnie wyprzedza się tylko w jednym miejscu, a i tam jest to nie lada wyczynem.
Senna w bolidzie Toleman w GP Monako (pierwszy plan)
W późniejszych latach potwierdził swoje niesamowite zdolności podczas niewiarygodnie szybkich okrążeń kwalifikacyjnych. Jego samochód nawet na prostych tańczył jak opętany, kiedy Senna szukał przyczepności i wyciskał z bolidu ostatnie soki. W zakrętach również nie trzymał idealnego łuku, ale prostował lekko, by za chwilę skręcić jeszcze gwałtowniej po zyskaniu odrobiny więcej przyczepności - wszystko to w ułamkach sekund. W deszczu nie miał sobie równych.
Poniżej pokaz jego doskonałej kontroli nad autem w deszczowych warunkach. Na samym początku, na drugim planie widzimy Ayrton'a wyprzedzającego innego kierowce i to jak świetnie wyszedł z opresji. Kilka chwil później w tym samym miejscu i w identycznej sytuacji z toru wypadają Alessi, a następnie Nannini
Pokaz kontroli nad autem
Lata 85-87 to starty Senny w zespole Lotusa. W dwóch pierwszych sezonach kończył na 4 miejscu, w ostatnim na 3. Co ciekawe już w zespole Toleman prowadził pertraktacje z Lotusem, za co Toleman wykluczył go za karę z jednego startu.
Ayrton Senna w bolidzie zespołu Lotus
Największe sukcesy odnosił jednak w latach 88-93 w zespole McLaren, zdobywając 3 Mistrzostwa Świata, dwa razy Wicemistrzostwo i raz kończąc na 4. miejscu. Warto zaznaczyć, że był to okres kiedy bolidy F1 były turbodoładowanymi potworami o mocy 1200KM, praktycznie zerowym w porównaniu do dzisiejszych docisku, a w dodatku miały manualną skrzynię biegów, co powodowało że duża część wyścigu wiązała się z prowadzeniem jedną ręką. Bezpieczeństwo w F1 stało wtedy na wołającym o pomstę do nieba poziomie - jak to określił L. Hamilton: kokpit można było praktycznie przedziurawić pięścią. Jazda na granicy przyczepności tymi samochodami była kompletnym szaleństwem, a Ayrton Senna przesuwał tą granicę dalej niż ktokolwiek inny w historii wyścigów samochodowych.
Senna w bolidzie McLaren'a
Na koniec chciałbym pokazać materiał przygotowany przez ekipę Top Gear z BBC, upamiętniający tego wyśmienitego kierowcę. Świetny montaż i dobra muzyka - polecam obejrzeć całość.
Ayrton Senna Tribute napisy PL (part 1)
Ayrton Senna Tribute napisy PL (part 2)
Senna zmarł w szpitalu po uderzeniu w betonową barierę na torze Imola, podczas startu w sezonie 1994 w zespole Renault. Był ostatnim kierowcą, który zginął w wyniku wypadku w Formule 1. Wcześniej kilkukrotnie podnosił temat bezpieczeństwa w F1 na forum, jednak szefostwo tego nie doceniało. Dopiero jego śmierć spowodowała poprawę tej sytuacji: wprowadzono system HANS, który usztywnia kark kierowcy podczas gwałtownych przeciążeń i eliminuje mocne uderzenie kaskiem o kokpit przy wypadku.
Zainteresowanym polecam porządnie zrealizowany i kilkukrotnie nagradzany, pełnometrażowy dokument o tym utalentowanym kierowcy.
Tytuł: Senna
Podtytuł: Ayrton Senna: Beyond the Speed of Sound
Rok: 2010
Reżyseria: Asif Kapadia