18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
Główna Poczekalnia (7) Soft Dodaj Obrazki Filmy Dowcipy Popularne Forum Szukaj Ranking
Zarejestruj się Zaloguj się
📌 Wojna na Ukrainie - ostatnia aktualizacja: Dzisiaj 1:05
📌 Konflikt izrealsko-arabski - ostatnia aktualizacja: 2024-09-13, 13:31
📌 Powodzie w Polsce - ostatnia aktualizacja: Wczoraj 23:33
FSM Beskid 106 - Auto zaprojektowane na początku lat 80 pod kierownictwem inżyniera Wiesława Wiatraka w Bielsku - Białej. Pokrótce dodam, że samochód w swym założeniu miejski, okazał się hitem do tego stopnia, że Renault zerżnęło patenty zastosowane w nim do swojego modelu Twingo w 90 roku (jedna wycieraczka, specyficzne klamki, linia nadwozia itd.). Nasz Beskid już wtedy był przystosowany do silnika 4 cylindrowego i od początku miał napęd na przód. Oczywiście Ruscy nie dali zgody i projekt nie trafił do seryjnej produkcji, z kolei Twingo odniosło ogromny sukces w europie i tłukli ten model przez bodaj 14 lat ! Żal i wkurwienie ściska do dziś
Na filmiku jest pokazany przejazd prototypowym Beskidem po małym torze, a za kółkiem siedzi sam konstruktor, Pan Wiesław Wiatrak.









Zgłoś
Avatar
franz_maurer 2012-11-23, 11:55 14
Szczerze powiedziawszy beskid to ch*j w porównaniu z Syreną sport. Prototyp jak się nie mylę z lat 60.



Niestety jakieś złamasy w latach bodajże 70 pocięli go na kawałki :/.
Zgłoś
Avatar
marsel280675 2012-11-23, 12:11
Wielki szcunek dla Pana Wieslawa
Zgłoś
Avatar
stiw1500 2012-11-23, 12:20 6
Nie można zapomnieć o innym ciekawym prototypie ze stajni FSO.Na obrazku widnieje FSO Wars.

A jak kogoś zainteresowało to proszę:
autokult.pl/2012/03/13/co-by-bylo-gdyby-fso-wars
Zgłoś
Avatar
aveyron 2012-11-23, 12:22
franz_maurer napisał/a:

Szczerze powiedziawszy beskid to ch*j w porównaniu z Syreną sport. Prototyp jak się nie mylę z lat 60.

Obrazek

Niestety jakieś złamasy w latach bodajże 70 pocięli go na kawałki :/.


Syrena Sport (replika) zostanie zaprezentowana podczas jubileuszowego 50. RAJDU BARBÓRKA 1.12.2012 na ul. KAROWEJ w Warszawie.
Zgłoś
Avatar
kielek 2012-11-23, 12:40 3
Tak tak, twingo to kopia beskida, peugeot 104 to kopia syreny 110, toyota hilux z pojedyńczą kabiną i tylnym napędem to kopia fiata 125p pickup a tarpan to protoplasta wszystkich suv-ów. Cała światowa motoryzacja to kopia polskich prototypów, a ja mam diable rogi tak wielkie że przez otwory drzwiowe muszę przechodzić bokiem...
Zgłoś
Avatar
BongMan 2012-11-23, 12:44
Jebane złodziejstwo. W Polsce coś się wymyśla, a kurwy zza granicy kradną. Ostatnio uniwersytet Cambridge bezczelnie zapierdolił patent polskiemu wynalazcy.
Zgłoś
Avatar
franz_maurer 2012-11-23, 12:47
aveyron, Pewnie chodzi o tą replikę co pokazali ją 1 maja tego roku. Nie wygląda jakoś super, jakaś taka bardziej "klockowata" niż oryginał. No ale jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma czy jakoś tak.

Dla ciekawych wyglądu repliki podrzucam artykuł: rmf24.pl/ciekawostki/news-powstala-replika-syreny-sport-zobacz-ja-prze...
Zgłoś
Avatar
iPoCoTaRejestracja 2012-11-23, 12:57 2
WIEWIORa napisał/a:

Renault czekało kilkanaście lat żeby w Polsce patenty wygasły. Więc ukradli je uczciwie. To polska biurokracja jest tu do dupy.
Tak samo było z tymi zderzakami polskiego pomysłu co pochłaniają całą energie kinetyczną.
To ostatnio było że w Wielkiej Brytanii jakaś uczelnia je opatentowała i afera.
A my mamy paten tylko na swój kraj i oni teraz zaczną produkować to do doków i innych wielko gabarytowych urządzeń, a gościu z tym ganiał do producentów samochodów i go zlali ciepłym moczem.



Tyle, że zderzak Łągiewki nie chroni kierowcy, a samochód przed efektami uderzenia. Producenci słusznie go zlali ciepłym moczem bo strefy zgniotu są tworzone specjalnie, aby energia poszła na odkształcenie się metalu, a jak najmniejsza na kierowcę.
Zgłoś
Avatar
Dżony 2012-11-23, 13:29
Łagiweka produkuje teraz na bazie swojego patentu bariery energochłonne ustawiane przy drogach które cieszą się sporym powodzeniem na zachodzie Europy i to jest jak najbardziej właściwe zastosowanie bo rzeczywiście zwiększa bezpieczeństwo w razie wypadku.
Nie szukajcie wszędzie spisku bo ta teoria jest absurdalna, Francja druga potęga motoryzacyjna w Europie(wiem, że jest masę prześmiewców francuskiej motoryzacji ale fakt jest taki, że po koncernie VW to francuskie PSA i Renault są najchętniej kupowanymi autami w Europie) posiadająca parę pokoleń wybitnych inżynierów motoryzacyjnych wzorowała się na Polsce gdzie co prawda jest masę zdolnych techników ale motoryzacja z przyczyn głównie politycznych zawsze kulała i nie była konkurencyjna.
Zgłoś
Avatar
T................r 2012-11-23, 14:01 1
komuna:D

to uczucie gdy wiesz zbyt wiele i nie możesz się tym podzielić bo będziesz miał przejebana:D
Zgłoś
Avatar
jacek44 2012-11-23, 14:11
Konstruktor Pan Wiesław Wiatrak - to można powiedzieć, że patent przeminął z wiatrem
Zgłoś
Avatar
JURIJ_77 2012-11-23, 14:43 1
Quarez napisał/a:

Oczywiście Ruscy nie dali zgody i projekt nie trafił do seryjnej produkcji, z kolei Twingo odniosło ogromny sukces w europie i tłukli ten model przez bodaj 14 lat ! Żal i wkurwienie ściska do dziś



nie siej fermentu - w 1980r. powstała tylko bryła przystosowana do silnika 600cm3 - dopiero w 1987r. powstał faktycznie model przystosowany do silnika 4 cylindrowego. Twingo powstał nie w 90-tym, a w 93-m roku.

co do kwestii politycznych - Ruscy już wtedy chuj mieli do powiedzenia w tej kwestii. Z resztą i tak cały ZSRR się walił i mieli inne rzeczy na głowach. Prawdziwym problemem okazała się kwestia ekonomiczna - brak funduszy na przedłużenie patentu w 1993roku - akurat tak się dziwnie składa, że wtedy był przedstawiony Twingo - france musieli więc wiedzieć, że patent obowiązuje, ale nikt go nie przedłuży ... wydaje, że ktoś wziął nieźle w łapę za "nieprzedłużanie" go. Takie to Polskie ... :/
Zgłoś
Avatar
smirnoff1225 2012-11-23, 14:47
Nie ukradli pomysłu , tylko Polacy sprzedali ,jak zawsze
Zgłoś
Avatar
shtojer 2012-11-23, 15:45
outsider_max napisał/a:

No i co że się czepiam, wiem wiem jak na tamte lata sukcesem jest to że jeździł, ale...

Pomysł: +10
Kolor: +10
Napęd: +10
Spasowanie elementów: -8.
Obrazek



Tyle ze nie widziales innych zdjec beskida ? Zwroc uwage ze to nie jest oryginalny zderzak tylko prowizorka zrobiona ze zderzaka z cinquecento, duzo uchwytow urwanych za sprawa czasu wiec dopasuj oryginalnie calosc
Zgłoś
Avatar
Belzedup666 2012-11-23, 16:55
Szkoda, szkoda.
Rdzewiałby jak polonez i remont silnika przy 100 tysiącach.
Polonez też był ponad czasowy i co z tego jak w fabrykach poza inżynierami pracowały zakute łby.
Zgłoś
Przejdź to ostatniego posta w temacie