18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
Strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek - małych plików zapisywanych w przeglądarce internetowej - w celu identyfikacji użytkownika. Więcej o ciasteczkach dowiesz się tutaj.
Obsługa sesji użytkownika / odtwarzanie filmów:


Zabezpiecznie Google ReCaptcha przed botami:


Zanonimizowane statystyki odwiedzin strony Google Analytics:
Brak zgody
Dostarczanie i prezentowanie treści reklamowych:
Reklamy w witrynie dostarczane są przez podmiot zewnętrzny.
Kliknij ikonkę znajdującą się w lewm dolnym rogu na końcu tej strony aby otworzyć widget ustawień reklam.
Jeżeli w tym miejscu nie wyświetił się widget ustawień ciasteczek i prywatności wyłącz wszystkie skrypty blokujące elementy na stronie, na przykład AdBlocka lub kliknij ikonkę lwa w przeglądarce Brave i wyłącz tarcze
Główna Poczekalnia (12) Soft (2) Dodaj Obrazki Dowcipy Popularne Losowe Forum Szukaj Ranking
Wesprzyj nas Zarejestruj się Zaloguj się
📌 Wojna na Ukrainie Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Dzisiaj 22:27
📌 Konflikt izrealsko-arabski Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Dzisiaj 3:27
FSM Beskid 106 - Auto zaprojektowane na początku lat 80 pod kierownictwem inżyniera Wiesława Wiatraka w Bielsku - Białej. Pokrótce dodam, że samochód w swym założeniu miejski, okazał się hitem do tego stopnia, że Renault zerżnęło patenty zastosowane w nim do swojego modelu Twingo w 90 roku (jedna wycieraczka, specyficzne klamki, linia nadwozia itd.). Nasz Beskid już wtedy był przystosowany do silnika 4 cylindrowego i od początku miał napęd na przód. Oczywiście Ruscy nie dali zgody i projekt nie trafił do seryjnej produkcji, z kolei Twingo odniosło ogromny sukces w europie i tłukli ten model przez bodaj 14 lat ! Żal i wkurwienie ściska do dziś
Na filmiku jest pokazany przejazd prototypowym Beskidem po małym torze, a za kółkiem siedzi sam konstruktor, Pan Wiesław Wiatrak.









Zgłoś

Zrzutka na serwery i rozwój serwisu

Witaj użytkowniku sadistic.pl,

Od czasu naszej pierwszej zrzutki minęło już ponad 7 miesięcy i środki, które na niej pozyskaliśmy wykorzystaliśmy na wymianę i utrzymanie serwerów. Niestety sytaucja związana z niewystarczającą ilością reklam do pokrycia kosztów działania serwisu nie uległa poprawie i w tej chwili możemy się utrzymać przy życiu wyłącznie z wpłat użytkowników.

Zachęcamy zatem do wparcia nas w postaci zrzutki - jednorazowo lub cyklicznie. Zarejestrowani użytkownicy strony mogą również wsprzeć nas kupując usługę Premium (więcej informacji).

Wesprzyj serwis poprzez Zrzutkę
 już wpłaciłem / nie jestem zainteresowany
Avatar
seb44 2012-11-23, 17:15 1
Gimbusy do nauki, tego ile rząd francuski wywalił kasy w latach 70(przed prototypem beskida LOL) na budowę nowej, aerodynamicznej budy, ale polactwo jak zwykle kurwa musi leczyć swoje chore kompleksy.
Zgłoś
Avatar
ellsworth 2012-11-23, 19:56 1
Nie sztuką jest wymyślić cudaczne rozwiązanie. Trzeba je jeszcze umieć wprowadzić w życie, bo papier wszystko przyjmie, a rzeczywistość weryfikuje. I tak właśnie było w przypadku Beskidu
Zgłoś
Avatar
WPIRKO 2012-11-23, 21:32
To co ludzie gadają o Beskidzie i Twingo to głupoty... Polska chciwość i zapatrzenie w siebie. Francuzi dużo wcześniej mieli już projekty samochodów jednobryłowych. Jednak czekali na wygaśnięcie patentu, aby bez problemu wprowadzić swój projekt i nie zostać posądzonym o naruszenie praw autorskich.
Twingo i Beskid to dwie różne bajki. Beskid byłby klepany na podzespołach Maluszków, czyli mocno przestarzałych i średnio wytrzymałych. Twingo to całkiem dobry samochód, dużo bardziej zaawansowany technicznie i znacznie lepiej dopracowany technicznie.
Nie ma co się oszukiwać, gdyby Beskid był produkowany to jedyną jego przewagą w stosunku do Twingo byłaby cena.
Zgłoś
Avatar
Dżony 2012-11-23, 21:58
Francuzi już w 1984 roku wprowadzili na rynek Espace którego koncepcja notabene powstała już w 1970.
Przed Beskidem(lata 1981-84) Renault wraz z PSA(Peugeot i Citroen) uczestniczyło w projekcie "Mono Box ECO 2000" którego efekty w postaci prototypów przedstawiłem w poprzednim poście.
Zarzut o klamkę jest o tyle idiotyczny, że Renault 5 3D już w pierwszej połowie lat 70 miało ją tak rozwiązaną a wycieraczka? w swoim Mercedesie też mam jedną i w starszych modelach typu W123/124/201 z czasów Beskida i przed też była jedna, notabene UNO debiutujące w 1983 roku też miało jedną wycieraczkę.
Zgłoś
Avatar
NomadUG 2012-11-23, 22:05
Warto dodać że Beskid był pierwszym samochodem jednobryłowym... Tak więc większość małych aut od lat 80 jechała na naszym patencie a chuja z tego dostaliśmy...
Zgłoś
Avatar
Dżony 2012-11-23, 22:16
Beskid był tylko prototypem.
A pierwsze samochody jednobryłowe powstały dużo wcześniej i to takie które weszły do seryjnej produkcji, choćby Fiat 600 Multipla, biorąc pod uwagę wymiary też był miejskim autem i też był jednobryłowy, dodam tylko, że do produkcji wszedł w 1956 roku.

Poza francuskimi jednobryłowymi przed-Beskidowymi maluchami były jeszcze:

koniec lat 70tych
lub

w 1981.
Gdyby Beskid wszedł do produkcji seryjnej to można by mówić o jakimś przełomie ale skoro pozostał tylko prototypem to trzeba go stawiać na równi z prototypami z Japonii, Francji czy USA.
Zgłoś
Avatar
Piechur23 2012-11-23, 23:25
WIEWIORa napisał/a:

Renault czekało kilkanaście lat żeby w Polsce patenty wygasły. Więc ukradli je uczciwie. To polska biurokracja jest tu do dupy.
Tak samo było z tymi zderzakami polskiego pomysłu co pochłaniają całą energie kinetyczną.
To ostatnio było że w Wielkiej Brytanii jakaś uczelnia je opatentowała i afera.
A my mamy paten tylko na swój kraj i oni teraz zaczną produkować to do doków i innych wielko gabarytowych urządzeń, a gościu z tym ganiał do producentów samochodów i go zlali ciepłym moczem.


Z tymi zderzakami nie było przypadkiem tak że ktoś kupił od niego ten patent po czym wyrzucił go do śmieci? Tzn ja taką wersję słyszałem, że bardziej się komuś opłacało kupić patent i go wyj*bać niż pozwolić aby takie coś wyszło na rynek.
Zgłoś
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zobligowała nas do oznaczania kategorii wiekowych materiałów wideo wgranych na nasze serwery. W związku z tym, zgodnie ze specyfikacją z tej strony oznaczyliśmy wszystkie materiały jako dozwolone od lat 16 lub 18.

Jeśli chcesz wyłączyć to oznaczenie zaznacz poniższą zgodę:

  Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na nie oznaczanie poszczególnych materiałów symbolami kategorii wiekowych na odtwarzaczu filmów
Funkcja pobierania filmów jest dostępna w opcji Premium
Usługa Premium wspiera nasz serwis oraz daje dodatkowe benefity m.in.:
- całkowite wyłączenie reklam
- możliwość pobierania filmów z poziomu odtwarzacza
- możliwość pokolorowania nazwy użytkownika
... i wiele innnych!
Zostań użytkownikiem Premium już od 4,17 PLN miesięcznie* * przy zakupie konta Premium na rok. 6,50 PLN przy zakupie na jeden miesiąc.
* wymaga posiadania zarejestrowanego konta w serwisie
 Nie dziękuję, może innym razem