18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
Strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek - małych plików zapisywanych w przeglądarce internetowej - w celu identyfikacji użytkownika. Więcej o ciasteczkach dowiesz się tutaj.
Obsługa sesji użytkownika / odtwarzanie filmów:


Zabezpiecznie Google ReCaptcha przed botami:


Zanonimizowane statystyki odwiedzin strony Google Analytics:
Brak zgody
Dostarczanie i prezentowanie treści reklamowych:
Reklamy w witrynie dostarczane są przez podmiot zewnętrzny.
Kliknij ikonkę znajdującą się w lewm dolnym rogu na końcu tej strony aby otworzyć widget ustawień reklam.
Jeżeli w tym miejscu nie wyświetił się widget ustawień ciasteczek i prywatności wyłącz wszystkie skrypty blokujące elementy na stronie, na przykład AdBlocka lub kliknij ikonkę lwa w przeglądarce Brave i wyłącz tarcze
Główna Poczekalnia (7) Soft Dodaj Obrazki Dowcipy Popularne Losowe Forum Szukaj Ranking
Wesprzyj nas Zarejestruj się Zaloguj się
📌 Wojna na Ukrainie Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Wczoraj 22:27
📌 Konflikt izrealsko-arabski Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Wczoraj 3:27
FSO Polonez 2000 "Czerwony Książę"
J................. • 2012-07-01, 19:57
Nasza duma z zmierzłych czasów, FSO Polonez 2000 "Czerwony Książę". Piękny zlepek nagrań o pięknym samochodzie, z również piękną muzyką tamtych czasów:



Cytat:


31 lat temu Maciej Stawowiak i Ryszard Żyszkowski jako pierwsza polska załoga zdobyli punkty w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Świata. Dokonali tego podczas Rajdu Portugalii- "zabójcy samochodów", jadąc polskim Polonezem. Ich wyczyn udało się powtórzyć dopiero 29 lat później Krzysztofowi Hołowczycowi który zapunktował w WRC podczas Rajdu Polski jadąc Fordem Focusem RS-WRC.

FSO Polonez 2000 Rally debiutował w 1978 roku, w kilka miesięcy po oficjalnym rozpoczęciu produkcji seryjnego Poloneza 1500. Zaprojektowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych przy FSO którego dyrektorem był wówczas PRLowski playboy Andrzej "Czerwony Książę" Jaroszewicz. Swój światowy debiut samochód miał podczas Rallye Monte Carlo 1979 w którym wystartowały dwa wyczynowe Polonezy 2000 Rally pomalowane w barwy Wolf-Racing granat-czerwień oraz jeden zbliżony do seryjnego. Do końca rajdu Andrzej Jaroszewicz notował czasy w pierwszej 20tce, niestety próba ataku na pierwszą dziesiątkę skończyła się błędem i wypadkiem. Polonez Jaroszewicza uderzył w skałę i stracił koło. Mimo to okaleczony samochód dotarł do mety, poniósł jednak ciężkie straty.

Niestety były to już ostatnie chwile kiedy klasyczne tylnonapędowe samochody miały coś do powiedzenia, a przeciwko polskiemu auto sprzysięgło się wiele innych czynników. Zespół FSO wycofał się z WRC w 1983 roku z przyczyn finansowych (z braku funduszy i tak startował tylko w 2- 3 rajdach na sezon) lecz Polonez 2000 Rally i Turbo dominowały w bloku wschodnim aż do końca swej kariery, często bijąc sprowadzane z zachodu maszyny.

W zależności od wersji rajdowe Polonezy 2000 dysponowały mocą od 170 do 400KM. Kłowa skrzynia biegów pozwalała na błyskawiczną zmianę biegów bez użycia sprzęgła, zaś z czasem w nadwoziu coraz więcej elementów wykonywano z lekkich tworzyw. Na krótkich przełożeniach nawet 170 konny Polonez 2000 Rally przyspieszał od 0-100km/h w mniej niż 6 sekund. Samochód wykorzystywał m.in. zaciski i wentylowane tarcze hamulcowe z Porsche 911 RS.

W roku 78 nie posiadający jeszcze homologacji Polonez otrzymywał ostatnie numery startowe. Wbrew przepisom polscy sędziowie pozwalali rajdówce FSO startować wbrew kolejności przed najwolniejszymi autami ale i tak Polonez na odcinku wyprzedzał po kilkanaście samochodów. I w latach 80tych choć w Polsce pojawiały się szybkie zachodnie rajdówki, Polonez często dopędzał je na odcinkach.

Po zakończeniu kariery modeli 2000, FSO reprezentowały jeszcze A i Ngrupowe Polonezy 1600 "Gravel Champion" i 1.5C Turbo "Żelazny Deszcz" do roku 1990 kiedy zlikwidowano FSO SPORT. Fabryczna dokumentacja została zniszczona w 1990 bądź za rządów Daewoo które prowadziło politykę niszczenia wszelkich śladów intelektualnego potencjału fabryki.

Następcą Poloneza 2000 Rally i 2000 Turbo miał być FSO Oberek. Lżejszy, mocniejszy, krótszy, szerszy, z niezależnym zawieszeniem i centralnie umieszczonym silnikiem.

W roku 2009tym Piotr Zaleski wystartował 150 konną repliką Poloneza 2000Rally w historycznej edycji rajdu Monte Carlo. Na odcinkach wyprzedzał po kilkanaście samochodów, a podczas próby wyścigowej na lodowym torze uzyskał 9 czas pokonując m.in wiele Porsche 911.
W 2010tym roku Tomasz Myszkier dwa razy z rzędu na Polonezie 2000wygrał klasę HS podczas GSMP Sopot ,a w klasyfikacji generalnej pokonał wiele samochodów nowszej generacji, m.in. Escort Cosworth, BMW M3, Seat Leon Supercopa



Muzyka:

Zdzisława Sośnicka - "Aleja Gwiazd"

Killing Joke - "Love Like Blood"
Zgłoś

Zrzutka na serwery i rozwój serwisu

Witaj użytkowniku sadistic.pl,

Od czasu naszej pierwszej zrzutki minęło już ponad 7 miesięcy i środki, które na niej pozyskaliśmy wykorzystaliśmy na wymianę i utrzymanie serwerów. Niestety sytaucja związana z niewystarczającą ilością reklam do pokrycia kosztów działania serwisu nie uległa poprawie i w tej chwili możemy się utrzymać przy życiu wyłącznie z wpłat użytkowników.

Zachęcamy zatem do wparcia nas w postaci zrzutki - jednorazowo lub cyklicznie. Zarejestrowani użytkownicy strony mogą również wsprzeć nas kupując usługę Premium (więcej informacji).

Wesprzyj serwis poprzez Zrzutkę
 już wpłaciłem / nie jestem zainteresowany
Avatar
Apollon 2012-07-01, 23:57 1
Tyle o "Poldku"...
Podpisuję się pod tym, rękami i nogami!
Zgłoś
Avatar
iceman_ 2012-07-01, 23:59 2
@up:

akorski.pl/uploads/wyniki/Gen_Tur_R5.pdf

myślę, że to wystarczy żeby obalić teorie super śmiesznego klaksona

GSMP Sopot 2010 miejsce 19, różnica czasowa na dwóch przejazdach między Polonezem a Porsche 911 to 2 ( słownie: dwie) sekundy
Zgłoś
Avatar
zonk 2012-07-02, 0:02
Apollon napisał/a:

Tyle o "Poldku"...
Podpisuję się pod tym, rękami i nogami!



Kolejny idiota, który gówno się zna a próbuje trolować.
Zgłoś
Avatar
Hubertosik 2012-07-02, 0:13
Mały szczegół - "Czerwony Książe" to pseudonim Andrzeja Jaroszewicza- kierowcy fabrycznego FSO, nie przydomek Poloneza.
Zgłoś
Avatar
J................. 2012-07-02, 1:11 2
Apollon napisał/a:

Tyle o "Poldku"...
Podpisuję się pod tym, rękami i nogami!



A pluj sobie dalej do gniazdka młokosie, co więcej powiedz to swojemu ojcu, ba dziadku (bo ile możesz mieć lat, 12?), ciekawe czy podzieli z Tobą zdanie.
Mam nadzieje że, Twój "Dżeremi" choć raz obiektywnie wypowie się o Aston Martinie DB9, który nota bene jak na swoją wartość jest marny - ale wychwalany ponad niebiosa przez tego chama.

Hubertosik napisał/a:

Mały szczegół - "Czerwony Książe" to pseudonim Andrzeja Jaroszewicza- kierowcy fabrycznego FSO, nie przydomek Poloneza.



Fakt. Można się tego domyślić z tekstu cytowanego, czy też z samego wideo. Niestety przez zbyteczny pośpiech przekopiowałem nazwę prosto z YouTube - myśląc że sam samochód współdzieli ksywę tego kierowcy.
W każdym bądź razie, niech każdy sobie wyobrazi przecinek między "FSO Polonez 2000" a "Czerwony Książę" .
Zgłoś
Avatar
Mockba 2012-07-02, 6:29
to ma tyle wspólnego z polonezem, co ja z baletem
Zgłoś
Avatar
NomadUG 2012-07-02, 11:55
piękne auto <3
Zgłoś
Avatar
HoseBanditos 2012-07-02, 12:26
Wielki szacunek dla polskich inżynierów i kierowców z OBRFSO. Potrafili zrobić coś z niczego w warunkach PRL-u. I odnosili sukcesy na miarę swoich możliwości. Wielka szkoda, że nic już z tego nie zostało.
Zgłoś
Avatar
marcinsud 2012-07-02, 14:10
@Mockba Myślę, że ma więcej wspólnego niż dzisiejsze rajdówki z ich cywilnymi wersjami.
Zgłoś
Avatar
ozakzasy 2012-07-02, 15:24
Pozapierdalałbym )
I nie zgadzam się z opiniami powyżej, moje BMW wcale nie jest lepsze

btw. szacun za soundtrack!
Zgłoś
Avatar
Apollon 2012-07-02, 18:53
iceman_,
I to jest dla mnie konkretny argument, choć nie zmienia to faktu, że nie gustuję w polonezie i żadna siła mnie do niego nie przekona.
Ale miło spotkać inteligentnego człowieka w sieci pełnej idiotów

SQT, Mój dziadek i ojciec ma dokładnie takie samo zdanie jak moje!
W rodzinie mieliśmy kilka polonezów i mam na czym swoje zdanie oprzeć.
Niech Ci będzie, że mam 12lat jeśli masz się dzięki temu lepiej poczuć proszę bardzo.
Średnio mnie obchodzi co Jeremy myśli o Astonie czy innych samochodach, przytoczyłem opinie z którą się zgadzam.
Nie wiem, też gdzie widzisz plucie we własne gniazdo, nie muszę się podpisywać pod każdym produktem "krajowym" tylko dlatego, że jest "krajowy".
Józef Ka., Jesteś znakomitym przykładem sieci, o której pisałem wyżej.
Zgłoś
Avatar
smyrnakrzaki 2012-07-02, 19:46
Ogólnie polonez sprzedawany zwykłym zjadaczom chleba nie był taki szałowy.
Wersja 2000 to całkiem inna bajka , nie porównujmy go z tym zwykłym
Zgłoś
Avatar
zonk 2012-07-02, 20:37
Apollon napisał/a:

[
SQT, Mój dziadek i ojciec ma dokładnie takie samo zdanie jak moje!
W rodzinie mieliśmy kilka polonezów i mam na czym swoje zdanie oprzeć.
Niech Ci będzie, że mam 12lat jeśli masz się dzięki temu lepiej poczuć proszę bardzo.
Średnio mnie obchodzi co Jeremy myśli o Astonie czy innych samochodach, przytoczyłem opinie z którą się zgadzam.
Nie wiem, też gdzie widzisz plucie we własne gniazdo, nie muszę się podpisywać pod każdym produktem "krajowym" tylko dlatego, że jest "krajowy".


Gdybyś komuś w mojej rodzinie też było kilka polonezów, gdyby to były takie tragiczne auta to z pewnością było by coś innego, skoda, wartburg, może jakiś fiat. A Polonez jest już klasyczny i takie pieprzenie jest po prostu nie na miejscu.

Na razie twoje posty świadczą tylko o trolowaniu, żeby wkurwić fanów tej marki.
Zgłoś
Avatar
Apollon 2012-07-02, 21:43
SQT napisał/a:


Gdybyś komuś w mojej rodzinie też było kilka polonezów,
gdyby to były takie tragiczne auta to z pewnością było by coś innego, skoda, wartburg, może jakiś fiat.


To zdanie pozbawione jest sensu... Pojęcia nie mam co próbujesz przekazać...

SQT napisał/a:

A Polonez jest już klasyczny i takie pieprzenie jest po prostu nie na miejscu.


Eeeeeee... niech będzie, że jest klasyczny, i co w związku z tym?
Fiat 125p też jest klasyczny i dla mnie o niebo fajniejszy niz polonez, jest cała masa floty PRL z czego większość rozpadała się od samego patrzenia na nie, a polonez był tego świetnym przykładem.
W nocy zawsze z garażu dobiegały dźwięki "rudego" żywiącego się blachą poloneza...
To, że jest "klasyczny" nie znaczy, że musi mi się podobać, bo akurat piekielnie mi się nie podoba a jeździło się nim totalnie beznadziejnie i jest to moje prywatne zdanie, do którego mam pełne prawo, nie zmuszam nikogo do podzielania tego zdania, ani nie ubliżam jak co poniektórzy (którym wyraźnie brak argumentów).

SQT napisał/a:

Na razie twoje posty świadczą tylko o trolowaniu, żeby wkurwić fanów tej marki.


Każda marka ma swoich fanów, to nie znaczy ze muszę dzielić zdanie innych ludzi, nawet kiedy mam z goła odmienne poglądy na dany temat.
Dziękuję dobranoc.
Zgłoś
Avatar
zonk 2012-07-02, 22:39 1
Z tego co czytam to masz strasznie słabe pojęcie o dawnej motoryzacji więc nie ma o czym z tobą dyskutować.
Zgłoś
Przejdź to ostatniego posta w temacie  
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zobligowała nas do oznaczania kategorii wiekowych materiałów wideo wgranych na nasze serwery. W związku z tym, zgodnie ze specyfikacją z tej strony oznaczyliśmy wszystkie materiały jako dozwolone od lat 16 lub 18.

Jeśli chcesz wyłączyć to oznaczenie zaznacz poniższą zgodę:

  Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na nie oznaczanie poszczególnych materiałów symbolami kategorii wiekowych na odtwarzaczu filmów
Funkcja pobierania filmów jest dostępna w opcji Premium
Usługa Premium wspiera nasz serwis oraz daje dodatkowe benefity m.in.:
- całkowite wyłączenie reklam
- możliwość pobierania filmów z poziomu odtwarzacza
- możliwość pokolorowania nazwy użytkownika
... i wiele innnych!
Zostań użytkownikiem Premium już od 4,17 PLN miesięcznie* * przy zakupie konta Premium na rok. 6,50 PLN przy zakupie na jeden miesiąc.
* wymaga posiadania zarejestrowanego konta w serwisie
 Nie dziękuję, może innym razem