18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
Strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek - małych plików zapisywanych w przeglądarce internetowej - w celu identyfikacji użytkownika. Więcej o ciasteczkach dowiesz się tutaj.
Obsługa sesji użytkownika / odtwarzanie filmów:


Zabezpiecznie Google ReCaptcha przed botami:


Zanonimizowane statystyki odwiedzin strony Google Analytics:
Brak zgody
Dostarczanie i prezentowanie treści reklamowych:
Reklamy w witrynie dostarczane są przez podmiot zewnętrzny.
Kliknij ikonkę znajdującą się w lewm dolnym rogu na końcu tej strony aby otworzyć widget ustawień reklam.
Jeżeli w tym miejscu nie wyświetił się widget ustawień ciasteczek i prywatności wyłącz wszystkie skrypty blokujące elementy na stronie, na przykład AdBlocka lub kliknij ikonkę lwa w przeglądarce Brave i wyłącz tarcze
Główna Poczekalnia (1) Soft Dodaj Obrazki Dowcipy Popularne Losowe Forum Szukaj Ranking
Wesprzyj nas Zarejestruj się Zaloguj się
📌 Wojna na Ukrainie Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Wczoraj 20:34
📌 Konflikt izraelsko-arabski Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:47
FSO Polonez 2000 "Czerwony Książę"
J................. • 2012-07-01, 19:57
Nasza duma z zmierzłych czasów, FSO Polonez 2000 "Czerwony Książę". Piękny zlepek nagrań o pięknym samochodzie, z również piękną muzyką tamtych czasów:



Cytat:


31 lat temu Maciej Stawowiak i Ryszard Żyszkowski jako pierwsza polska załoga zdobyli punkty w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Świata. Dokonali tego podczas Rajdu Portugalii- "zabójcy samochodów", jadąc polskim Polonezem. Ich wyczyn udało się powtórzyć dopiero 29 lat później Krzysztofowi Hołowczycowi który zapunktował w WRC podczas Rajdu Polski jadąc Fordem Focusem RS-WRC.

FSO Polonez 2000 Rally debiutował w 1978 roku, w kilka miesięcy po oficjalnym rozpoczęciu produkcji seryjnego Poloneza 1500. Zaprojektowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych przy FSO którego dyrektorem był wówczas PRLowski playboy Andrzej "Czerwony Książę" Jaroszewicz. Swój światowy debiut samochód miał podczas Rallye Monte Carlo 1979 w którym wystartowały dwa wyczynowe Polonezy 2000 Rally pomalowane w barwy Wolf-Racing granat-czerwień oraz jeden zbliżony do seryjnego. Do końca rajdu Andrzej Jaroszewicz notował czasy w pierwszej 20tce, niestety próba ataku na pierwszą dziesiątkę skończyła się błędem i wypadkiem. Polonez Jaroszewicza uderzył w skałę i stracił koło. Mimo to okaleczony samochód dotarł do mety, poniósł jednak ciężkie straty.

Niestety były to już ostatnie chwile kiedy klasyczne tylnonapędowe samochody miały coś do powiedzenia, a przeciwko polskiemu auto sprzysięgło się wiele innych czynników. Zespół FSO wycofał się z WRC w 1983 roku z przyczyn finansowych (z braku funduszy i tak startował tylko w 2- 3 rajdach na sezon) lecz Polonez 2000 Rally i Turbo dominowały w bloku wschodnim aż do końca swej kariery, często bijąc sprowadzane z zachodu maszyny.

W zależności od wersji rajdowe Polonezy 2000 dysponowały mocą od 170 do 400KM. Kłowa skrzynia biegów pozwalała na błyskawiczną zmianę biegów bez użycia sprzęgła, zaś z czasem w nadwoziu coraz więcej elementów wykonywano z lekkich tworzyw. Na krótkich przełożeniach nawet 170 konny Polonez 2000 Rally przyspieszał od 0-100km/h w mniej niż 6 sekund. Samochód wykorzystywał m.in. zaciski i wentylowane tarcze hamulcowe z Porsche 911 RS.

W roku 78 nie posiadający jeszcze homologacji Polonez otrzymywał ostatnie numery startowe. Wbrew przepisom polscy sędziowie pozwalali rajdówce FSO startować wbrew kolejności przed najwolniejszymi autami ale i tak Polonez na odcinku wyprzedzał po kilkanaście samochodów. I w latach 80tych choć w Polsce pojawiały się szybkie zachodnie rajdówki, Polonez często dopędzał je na odcinkach.

Po zakończeniu kariery modeli 2000, FSO reprezentowały jeszcze A i Ngrupowe Polonezy 1600 "Gravel Champion" i 1.5C Turbo "Żelazny Deszcz" do roku 1990 kiedy zlikwidowano FSO SPORT. Fabryczna dokumentacja została zniszczona w 1990 bądź za rządów Daewoo które prowadziło politykę niszczenia wszelkich śladów intelektualnego potencjału fabryki.

Następcą Poloneza 2000 Rally i 2000 Turbo miał być FSO Oberek. Lżejszy, mocniejszy, krótszy, szerszy, z niezależnym zawieszeniem i centralnie umieszczonym silnikiem.

W roku 2009tym Piotr Zaleski wystartował 150 konną repliką Poloneza 2000Rally w historycznej edycji rajdu Monte Carlo. Na odcinkach wyprzedzał po kilkanaście samochodów, a podczas próby wyścigowej na lodowym torze uzyskał 9 czas pokonując m.in wiele Porsche 911.
W 2010tym roku Tomasz Myszkier dwa razy z rzędu na Polonezie 2000wygrał klasę HS podczas GSMP Sopot ,a w klasyfikacji generalnej pokonał wiele samochodów nowszej generacji, m.in. Escort Cosworth, BMW M3, Seat Leon Supercopa



Muzyka:

Zdzisława Sośnicka - "Aleja Gwiazd"

Killing Joke - "Love Like Blood"
Zgłoś
Witaj użytkowniku sadistic.pl,

Lubisz oglądać nasze filmy z dobrą prędkością i bez męczących reklam? Wspomóż nas aby tak zostało!

W chwili obecnej serwis nie jest w stanie utrzymywać się wyłącznie z reklam. Zachęcamy zatem do wparcia nas w postaci zrzutki - jednorazowo lub cyklicznie. Zarejestrowani użytkownicy strony mogą również wsprzeć nas kupując usługę Premium (więcej informacji).

Wesprzyj serwis poprzez Zrzutkę
 już wpłaciłem / nie jestem zainteresowany
Avatar
l_witek 2012-07-01, 20:09 6
generalnie chciałeś przypomnieć ze kiedyś Polska coś znaczyła
a teraz jest wasalem UE i USA
dzięki kurwa
sam się zastanawiam co tu jeszcze robię
znam dwa języki i z chęcią bym spierdolił ale kocham to miejsce bo jest moje i nie ma tu murzynów
Zgłoś
Avatar
s................s 2012-07-01, 20:17 6
Polonez 2.0 DOHC TURBO

Zgłoś
Avatar
zonk 2012-07-01, 20:39 4
Piękny samochód. To było coś. Ale co z tego jak za chwilę wjedzie jakiś napinacz że jego BMW i tak jest lepsze.
Zgłoś
Avatar
marcinsud 2012-07-01, 20:56 1
W te 400 KM nie wierzę skoro stratopolonez miał 100 KM mniej, a zapierdalał niemiłosiernie. Dobra wrzuta w OBRSO ludzie mieli łby.
Zgłoś
Avatar
Barbarous 2012-07-01, 21:39
Nie tylko wtedy mieli łby, teraz też radzimy sobie w tym sporcie bardzo dobrze.
acm.mc/page-palmares2.php?id_menu=5&id_sousmenu=29
Załoga Piotr Bany / Marcin Wydra zajęła 1 miejsce w klasie IV/1 Zastava 1100 którą sami przygotowali do rajdu
Jakby ktoś chciał więcej informacji na temat tej załogi bądź ich wyczynów w czasie rajdu MCH'12 to szukajcie na facebooku na stronie BanyMotorsport (trzeba odpowiednio szukać wstecz czyli początek roku)
Zgłoś
Avatar
Horned 2012-07-01, 21:39 2
A tutaj trochę historii naszego Poloneza:
Zgłoś
Avatar
danifilth688 2012-07-01, 21:41 1
widze takie filmy ... az mnie bierze że kupic cos starego i odnowić ... za muze pivo ...
Zgłoś
Avatar
Bialy_Mis 2012-07-01, 21:43
Kurwa, ale te Polonezy to były piękne auta
Zgłoś
Avatar
czerwo64 2012-07-01, 21:46
hehe jaka przerwa w komentarzach podczas pierwszej polowy finalu piwko za poldka, mialem caro, i jazda tym samochodem przez 10miesiecy dodala 100pkt to umiejetnosci prowadzenia auta, co zakret to jakies uslizgi robil
Zgłoś
Avatar
W................r 2012-07-01, 21:47
aż się wzdycha jak się ogląda coś takiego i po chwili zaczyna wkurwiać że teraz wszystko tak rozjebali że szkoda gadać kurwa za chwilę ten kraj nie będzie się niczym różnił od kraju w którym było powstanie bo i tak u nas już wszystko jest rozjebane będzie tylko jedna różnica my zostaniemy i co z nami kurwa co z naszą Polską
Zgłoś
Avatar
juki 2012-07-01, 21:48
Heh, Stratopolonez z silnikiem Lancii konstrukji Ferrari. To byla zyleta godna najlepszych kierowcow Polski.
Zgłoś
Avatar
TPaury 2012-07-01, 21:50 2

Nie zapominajmy o tym Polonezie . i o Bublewiczu
Zgłoś
Avatar
yen 2012-07-01, 22:23
I to jest auto!! Tak samo jak i WSK takie dwie perełki motoryzacji.
Zgłoś
Avatar
kalwi89 2012-07-01, 22:45
aż łezka się w oku kręci ...
Zgłoś
Przejdź to ostatniego posta w temacie  
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zobligowała nas do oznaczania kategorii wiekowych materiałów wideo wgranych na nasze serwery. W związku z tym, zgodnie ze specyfikacją z tej strony oznaczyliśmy wszystkie materiały jako dozwolone od lat 16 lub 18.

Jeśli chcesz wyłączyć to oznaczenie zaznacz poniższą zgodę:

  Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na nie oznaczanie poszczególnych materiałów symbolami kategorii wiekowych na odtwarzaczu filmów
Funkcja pobierania filmów jest dostępna w opcji Premium
Usługa Premium wspiera nasz serwis oraz daje dodatkowe benefity m.in.:
- całkowite wyłączenie reklam
- możliwość pobierania filmów z poziomu odtwarzacza
- możliwość pokolorowania nazwy użytkownika
... i wiele innnych!
Zostań użytkownikiem Premium już od 4,17 PLN miesięcznie* * przy zakupie konta Premium na rok. 6,50 PLN przy zakupie na jeden miesiąc.
* wymaga posiadania zarejestrowanego konta w serwisie
 Nie dziękuję, może innym razem