18+
Ta strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich.
Zapamiętaj mój wybór i zastosuj na pozostałych stronach
Strona wykorzystuje mechanizm ciasteczek - małych plików zapisywanych w przeglądarce internetowej - w celu identyfikacji użytkownika. Więcej o ciasteczkach dowiesz się tutaj.
Obsługa sesji użytkownika / odtwarzanie filmów:


Zabezpiecznie Google ReCaptcha przed botami:


Zanonimizowane statystyki odwiedzin strony Google Analytics:
Brak zgody
Dostarczanie i prezentowanie treści reklamowych:
Reklamy w witrynie dostarczane są przez podmiot zewnętrzny.
Kliknij ikonkę znajdującą się w lewm dolnym rogu na końcu tej strony aby otworzyć widget ustawień reklam.
Jeżeli w tym miejscu nie wyświetił się widget ustawień ciasteczek i prywatności wyłącz wszystkie skrypty blokujące elementy na stronie, na przykład AdBlocka lub kliknij ikonkę lwa w przeglądarce Brave i wyłącz tarcze
Główna Poczekalnia (8) Soft (2) Dodaj Obrazki Dowcipy Popularne Losowe Forum Szukaj Ranking
Wesprzyj nas Zarejestruj się Zaloguj się
📌 Wojna na Ukrainie Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Dzisiaj 14:43
📌 Konflikt izraelsko-arabski Tylko dla osób pełnoletnich - ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:47
LOT w Norweskich rękach?
Vof • 2013-05-11, 22:09

Wszystko wskazuje na to, że sprawa sprzedaży LOT-u została już przez ekipę Donalda Tuska uzgodniona z potencjalnym nabywcą. Nasz narodowy przewoźnik i nasza narodowa chluba za bardzo atrakcyjną cenę zostanie sprzedany tanim liniom lotniczym z Norwegii. W ten sposób, po 84 latach, marka LOT zniknie z przestrzeni powietrznej. Tym sposobem Donald Tusk pozbędzie się ostatecznie trudnego problemu, jakim była coraz gorsza kondycja finansowa naszego przewoźnika.
Kilkanaście dni temu norweskie gazety zaczęły pisać o dobrym interesie, jaki Norwegian Air Shuttle ASA zamierza zrobić w Polsce. Jak podkreślały norweskie dzienniki, chodzi o zakup polskiego narodowego przewoźnika przez linie Norwegian Air Shuttle ASA. Dziennik „Dagens Næringsliv” twierdził nawet, że szef norweskiego przewoźnika przeprowadził już kluczowe rozmowy na ten temat z przedstawicielami polskich władz, a ustalenia wypadły bardzo pomyślnie dla Norwegów. Z treści publikacji norweskiego dziennika można było sądzić, że strona polska zaakceptowała już nawet cenę, jaką zaproponował Bjoern Kjos – prezes Norwegian Air Shuttle ASA. Dziennik nie podał jednak szczegółów dotyczących planowanej transakcji. W podobnym duchy pisały inne norweskie dzienniki, podkreślając, że jeśli cała transakcja zostanie ostatecznie sfinalizowana będzie to naprawdę dobry interes dla Norwegów.
Tajne rozmowy polsko-norweskie
Norwegian Air Shuttle ASA to przewoźnik zaliczany do klasy tanich linii lotniczych. Operuje głównie na liniach norweskich oraz pomiędzy Skandynawią a resztą Europy. Zatrudnia około 3000 pracowników. Ma jednak aspiracje, aby stać się dużo silniejszym graczem na europejskim rynku lotniczym. W przyszłości zamierza uruchomić tanie połączenia pomiędzy Europą a Ameryką. Nie dysponuje jednak (na razie) odpowiednimi maszynami, które mogłyby obsługiwać amerykańskie trasy. Polski LOT znalazł się w polu zainteresowań Norwegów już w zeszłym roku, gdy otrzymał pierwszego z ośmiu zakupionych Dreamlinerów. Atrakcyjny zakup znajdującego się w trudnej sytuacji LOT-u, mógłby sprawić, że Norwegowie weszliby w posiadanie najnowocześniejszych i najbardziej ekonomicznych długodystansowych samolotów poniżej ich aktualnej ceny. Właśnie to było głównym magnesem przyciągającym Norwegów do LOT-u. Ale Norwegowie skrupulatnie obserwowali systematycznie pogarszającą się kondycję finansową polskiego przewoźnika. W końcu uznali, że nadszedł właściwy moment i złożyli polskiemu rządowi swoją ofertę. Polsko-norweskie rozmowy w sprawie LOT-u były prowadzone w ukryciu przed opinią publiczną. Wszystko wskazuje na to, że transakcja została już uzgodniona. Rządowi Tuska pozostaje jedynie dopiąć kilka szczegółów technicznych.
Finansowy krach LOT-u
O sytuacji naszego narodowego przewoźnika zrobiło się głośno w grudniu ubiegłego roku. Ówczesny zarząd LOT-u, w związku z trudną kondycją finansową spółki, złożył wniosek o pomoc publiczną. W pierwszej transzy poprosił o 400 mln zł, a w sumie miało to być ok. miliarda złotych. Ówczesny minister skarbu państwa Mikołaj Budzanowski prawie natychmiast poinformował, że MSP pozytywnie ocenia wniosek LOT-u. Pod koniec grudnia 2012 r. resort skarbu, nie czekając na opinie Komisji Europejskiej, przelał spółce 400 mln zł pożyczki – pieniądze te zostały przeznaczone na spłatę przeterminowanych zobowiązań (318 mln zł) i pokrycie strat operacyjnych. Zgodnie z przypuszczeniami zastrzeżenia do pożyczki wyraziła Komisja Europejska, która postanowiła zbadać rządowe wsparcie dla LOT-u pod kątem unijnych przepisów o pomocy publicznej. Według KE sam fakt przelania pierwszej transzy pożyczki dla LOT-u był złamaniem obowiązku zachowania klauzuli standstill, która zakazuje krajowi członkowskiemu wypłacania zgłoszonej wcześniej pomocy publicznej, zanim nie zatwierdzi jej Komisja. Zgodnie z art. 108 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej udzielenie przedmiotowej pomocy wymagało właśnie zgody KE. Przez kolejne trzy miesiące wyglądało na to, że wymieniona pożyczka jest tylko jednym z elementów rządowego planu restrukturyzacji LOT-u.
A Tusk wiedział, nie powiedział...
Jeszcze w marcu br. na posiedzeniu Sejmu minister Mikołaj Budzanowski, przedstawiając posłom informację w sprawie sytuacji przewoźnika, mówił o planie restrukturyzacji LOT-u, który to plan miał być realizowany w latach 2013 i 2014. Kilka dni później nastąpiła radykalna zmiana rządowych planów wobec LOT-u. 2 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła projekt ministra Budzanowskiego, umożliwiający sprzedaż większościowego pakietu akcji PLL LOT. Obowiązująca od czerwca 1991 r. ustawa o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze LOT mówi, że w przypadku pozyskania inwestora dla LOT-u, Skarb Państwa zachowuje co najmniej 51 proc. akcji spółki. Właśnie ten zapis został zmieniony w projekcie Budzanowskiego. W ten sposób rząd zrobił zasadniczy krok w kierunku szybkiej sprzedaży LOT-u. Prawie natychmiast posunięcie to zostało odpowiednio skomentowane przez samego premiera. Donald Tusk zakomunikował, że „jeśli nie chcemy dalej wrzucać do tej studni bez dna publicznych środków, to jedyną realną alternatywą dla scenariusza ciągle powtarzających się kłopotów jest prywatyzacja”. Wypowiedź Tuska stawiała przyszłość LOT-u w jednoznacznej już perspektywie. Jednak premier, wypowiadając te słowa, zapomniał dodać, że rząd już od kilku tygodni prowadzi negocjacje z Norwegami w sprawie sfinalizowania sprzedaży naszego przewoźnika. Ale o tym opinia publiczna mogła się dowiedzieć dopiero kilka tygodni później.
Kolejna medialna wydmuszka
Ostatnie lata nie były dla LOT-u dobre pod względem wyników finansowych. Straty finansowe LOT-u wahały się od 150 do 200 mln zł. Według danych Ministerstwa Skarbu Państwa za 2011 r. przewoźnik odnotował stratę 145,5 mln zł, rok wcześniej strata wynosiła 163,1 mln. W 2012 r. PLL LOT planował zysk w wysokości 52,5 mln zł. Zakładanych zysków nie osiągnął. W ostatnich latach LOT pozbył się niemal wszystkich swoich aktywów: spieniężył akcje Pekao SA, sprzedał Skarbowi Państwa zależne od siebie spółki (Eurolot, Lot Services, LOT Catering itd.), a także swoje udziały w Petrolocie i Casino Poland. Mimo to kondycja polskiego narodowego przewoźnika nie uległa zasadniczej poprawie. Plan restrukturyzacji LOT-u, o którym w grudniu ubiegłego roku mówił minister skarbu Mikołaj Budzanowski okazał się typową medialną wydmuszką. W rzeczywistości nie było żadnego rządowego planu restrukturyzacji PLL LOT.
Brak pomysłu na LOT
Rząd Donalda Tuska nigdy nie miał żadnego pomysłu na uzdrowienie sytuacji w PPL LOT. Ostatnie lata dowiodły, że polityka rządu wobec naszego narodowego przewoźnika była pełna błędów i oczywistych zaniechań. Gdy wyszła sprawa dofinansowania LOT-u i zastrzeżeń KE odnośnie do tego posunięcia, sytuacja zrobiła się jeszcze bardziej nieciekawa. Donald Tusk, w typowy dla siebie sposób, postanowił radykalnie pozbyć się problemu i zaczął potajemnie negocjować sprzedaż LOT-u z Norwegami. Nie liczyło się nawet to, że zaledwie trzy miesiące wcześniej „wpompowano” w przedsiębiorstwo z budżetu państwa ok. 400 mln złotych. Swoją drogą to przypadek niespotykany w historii, aby pompować pieniądze z państwowego budżetu do przedsiębiorstwa, które za chwilę zostanie sprzedane zagranicznemu inwestorowi. To jednak dla Tuska jest już bez znaczenia. Najważniejsze dla niego jest to, aby jak najszybciej pozbyć się problemu, jakim jest znajdujący się w trudnej sytuacji krajowy przewoźnik. Ale jest jeszcze jeden problem związany z LOT-em, i jest to chyba problem najważniejszy. To cena, jaką chcą zapłacić Norwegowie. Wiele wskazuje na to, że jest ona dla Norwegów wyjątkowo atrakcyjna. Takie oceny formułują norweskie media, pisząc o najnowszej inwestycji Norwegian Air Shuttle ASA. Ale o tym zapewne również dowiemy się dopiero za kilka miesięcy.
Wszystko jednak wskazuje na to, że PLL LOT – nasz narodowy przewoźnik i nasza narodowa chluba – przetrwał kilkadziesiąt lat komunizmu, transformację ustrojową, ale nie zdoła przetrwać rządów Donalda Tuska.
Zgłoś
Witaj użytkowniku sadistic.pl,

Lubisz oglądać nasze filmy z dobrą prędkością i bez męczących reklam? Wspomóż nas aby tak zostało!

W chwili obecnej serwis nie jest w stanie utrzymywać się wyłącznie z reklam. Zachęcamy zatem do wparcia nas w postaci zrzutki - jednorazowo lub cyklicznie. Zarejestrowani użytkownicy strony mogą również wsprzeć nas kupując usługę Premium (więcej informacji).

Wesprzyj serwis poprzez Zrzutkę
 już wpłaciłem / nie jestem zainteresowany
Avatar
Miisiek89 2013-05-11, 22:13
Źrodło: wgospodarce.pl/informacje/4031-gazeta-finansowa-tusk-zniszczy-lot
Zgłoś
Avatar
Svetlan 2013-05-11, 22:38 3
Czyli mamy już drugą grecję. Tylko że 'krypto'. Oni sprzedawali porty, a my sprzedajemy to co mamy. Teraz proponuję sprzedać bandę kretynów, którzy doprowadzili do takiego stanu.
Zgłoś
Avatar
Olasty 2013-05-11, 22:51 7
Rozprzedajmy cały kraj kurwa, lot norwegom, ziemie arabom, wszystko w pizdu to na co walczyli nasi dziadowie oddajmy za darmo. A jeszcze busy solaris bo im za dobrze się wiedzie. Ja pierdole powinniśmy iść w siłę, tworzyć spółki samowystarczalne i wykupywać zagraniczne, a nie na odwrót. Ja pierdole jak chwilami mnie najdzie refleksja nad tym co się dzieje to mi się płakać chce, ale tu kurwa płacz nie pomoże. Mam nadzieję, że będzie tak jak z ludźmi na pasach. Jest czerwone, każdy stoi i się rozgląda, przejdzie jeden odważny i nagle cały tłum ma w dupie światła. Bo kurwa w każdym innym kraju by już rozjebali rząd w pizdu, tylko Polacy wytrzymują długo sranie do ryjów, ale potem z reguły robią rozpierdol po chuju fest, oby tak było i teraz
Zgłoś
Avatar
ZIBI89 2013-05-11, 22:53 4
Kurwa mać, że tak sobie przeklnę bo inaczej się nie da. Ci idioci z rządu chodź to pieszczotliwe określenie, wyprzedadzą wszystko, najpierw rozjebali stocznie, co za tym idzie teraz rozjebią huty w tym ostatnio głośno o hucie Częstochowa, którą i tak dawno sprzedali, ale i tak zakład do likwidacji 1600 osób do zwolnienia (tzw dobrowolne odejścia) bo komu mają tą blachę robić ? Idąc dalej rozpieprzenie wszystkich państwowych zakładów to i rozpieprzenie pekaesów, bo kogo mają wozić ? Też głośna sprawa PKS Myszków, nie znalazł się kupiec to do likwidacji. Podobnie PKS Częstochowa jeden z większych przewoźników, nie znajdzie się kupiec to zrobią jak z Myszkowem, bo PKS Cze-wa ma dług, tego długu to ponad milion złotych, a to wartość 3-4 autobusów, więc co to za dług ? tylko po to by wykazać że firma nie rentowna. Ale co to tych wiejskiej obchodzi, że ludzie bez pracy, że nie będą mieli za co żyć ? zasrańcy niedługo wszystko wyprzedadzą, a jak nie będzie co sprzedawać to nas sprzedadzą, chodź mam wrażenie, że to już się dzieje. Nic tylko się złożyć na rakietę i wyjebać tych chujków na marsa niech tam skały prywatyzują.

Dziękuję za uwagę i pozdrawiam.
Zgłoś
Avatar
Miisiek89 2013-05-11, 22:56 4
Z LOTem to jak ze sprzedażą starego samochodu, lepiej opierdolić po słabej cenie niż czekać pół roku na naiwnego.

Po co nam taki majątek narodowy, który straty generuje... Że niby źle zarządzany, zapewne. Rynek jest taki sam dla wszystkich - ale taki uniwersalny przewoźnik nie poradzi sobie obsługując nierentowne trasu do USA i Pekinu.
Zgłoś
Avatar
foka12 2013-05-11, 23:12 4
Lot na skutek zarządzania jest pustą wydmuszką, ma tylko znaczek. Nie ma własnych samolotów - są w leasingu. Nieruchomości wyprzedali, i teraz sami wynajmują biuro
Jeśli w zarządzie siedzą politycy, to tak się dzieje.
Zgłoś
Avatar
Miisiek89 2013-05-11, 23:13 1
foka12 napisał/a:

Lot na skutek zarządzania jest pustą wydmuszką, ma tylko znaczek. Nie ma własnych samolotów - są w leasingu. Nieruchomości wyprzedali, i teraz sami wynajmują biuro
Jeśli w zarządzie siedzą politycy, to tak się dzieje.



Dajcie politykom zarządzać Saharą, to za 5 lat zabraknie tam piasku.
Zgłoś
Avatar
g................1 2013-05-11, 23:43 3
Dobra, już każdy pogadał sobie? Tylko to potrafimy kurwa, zamiast wyjebać te dziwki na zbity ryj. Jasne, że każdy wie lepiej co robić, ale mimo to nadal tych 460 błaznów bierze kasę aż miło, (przypuszczam, że w życiu nie zarobię takiej UCZCIWIE, nie to co te chamy). W dobie takich mass mediów, neta, pejsbuka, zebranie miliona osób powinno być błahostką, ale nie, dalej każdy będzie płakał, zamiast się zsolidaryzować i przegonić tą czerwoną hołotę!
Rzekłem.
Zgłoś
Avatar
t................e 2013-05-12, 0:04 2
Lot powinniśmy opchnąć póki jeszcze można.
Zgłoś
Avatar
adresikpuma 2013-05-12, 0:18 1
Kurwa mac! Skoro to taki chujowy interes to nie rozumiem jak ktoś może go chcieć przejąć? Skoro norwegowiechcą go kupić to jednak da sie na tym zarabiać bo przecież nie pakowali by się w kijowy buznes...Ale u nas najlepiej sprzedac/zamknąć
Zgłoś
Avatar
Miisiek89 2013-05-12, 0:35 2
To dobry biznes - ale na dużą skalę. Lot na siłę chciał utrzymywać nierentowne połączenia transatlantyckie i na daleki wschód, będąc małym podmiotem patrząc na konkurencje. Chcieli robić wszystko na raz, krajowe połączenia (z wydzielonej spółki-córki), europejskie i na duże dystanse. Plus do tego zabawy z pseudo-promocjami na bilety.
Zgłoś
Avatar
fixa 2013-05-12, 0:58 2
Trochę matematyki, może to Wam przemówi do rozsądku.

LOT zostanie dofinansowany docelowo kwotą 1 mld pln! Tam jest zatrudnionych 3,5 tys ludzi i na utrzymanie każdego miejsca pracy w tej bankrutującej firmie wydamy (tak, MY wydamy z NASZYCH podatków) 285 tys pln! Każdy polak, od noworodka do starowinki, zrzuci się na to po 25 pln!!! Dalej jesteście tacy chętni na dopłacanie do tej studni bez dna?

Ale to nic, na każdego z 15 tys stoczniowców wydaliśmy po 583 tys pln, w sumie 8,75 mld, czyli po 215 pln na każdego z 40 mln Polaków!!! Czy naprawdę nie możecie zrozumieć, że państwowe firmy po prostu nie mają racji bytu?
Zgłoś
Avatar
Caban1908 2013-05-12, 1:19 2
@up
państwowe spółki mają rację bytu i to w chuj zajebistą pod warunkiem, że w rządzie są patrioci, a nie takie sprzedawczyki jak Tusk któremu byś pewnie dupę po sraniu wylizał.
Jako że jestem najebany to wszystkiego nie przeczytałem, ale rzucił mi się kawałek tego tekstu w oczy:

"Zgodnie z przypuszczeniami zastrzeżenia do pożyczki wyraziła Komisja Europejska, która postanowiła zbadać rządowe wsparcie dla LOT-u pod kątem unijnych przepisów o pomocy publicznej. Według KE sam fakt przelania pierwszej transzy pożyczki dla LOT-u był złamaniem obowiązku zachowania klauzuli standstill, która zakazuje krajowi członkowskiemu wypłacania zgłoszonej wcześniej pomocy publicznej, zanim nie zatwierdzi jej Komisja. Zgodnie z art. 108 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej udzielenie przedmiotowej pomocy wymagało właśnie zgody KE."
Jakim kurwa prawem te jewropejskie szmaty mają prawo oceniać co dotujemy a co nie? Nasze podatki, nasze polskie firmy, nasze decyzje na co idą podatki i proszę się od tego odpierdolić. Już kilka państw próbowało rządzić Polską, i dla nich się to raczej dobrze nie kończyło, więc ostrzegam.
Zgłoś
Avatar
drv87 2013-05-12, 2:18
Najbardziej to przydało by się sprywatyzować służbę zdrowia. Ponieważ wszystko co prywatne lepiej funkcjonuje.A o państwowe nikt nie dba, my nie odczujemy żadnej różnicy.

Jedynie odczują użytkownicy będzie taniej i lepiej.
Zgłoś
Przejdź to ostatniego posta w temacie  
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zobligowała nas do oznaczania kategorii wiekowych materiałów wideo wgranych na nasze serwery. W związku z tym, zgodnie ze specyfikacją z tej strony oznaczyliśmy wszystkie materiały jako dozwolone od lat 16 lub 18.

Jeśli chcesz wyłączyć to oznaczenie zaznacz poniższą zgodę:

  Oświadczam iż jestem osobą pełnoletnią i wyrażam zgodę na nie oznaczanie poszczególnych materiałów symbolami kategorii wiekowych na odtwarzaczu filmów
Funkcja pobierania filmów jest dostępna w opcji Premium
Usługa Premium wspiera nasz serwis oraz daje dodatkowe benefity m.in.:
- całkowite wyłączenie reklam
- możliwość pobierania filmów z poziomu odtwarzacza
- możliwość pokolorowania nazwy użytkownika
... i wiele innnych!
Zostań użytkownikiem Premium już od 4,17 PLN miesięcznie* * przy zakupie konta Premium na rok. 6,50 PLN przy zakupie na jeden miesiąc.
* wymaga posiadania zarejestrowanego konta w serwisie
 Nie dziękuję, może innym razem