Co to jest przyczepa?
W rozumieniu obowiązującego obecnie Kodeksu Ruchu drogowego przyczepa to pojazd, który nie posiada własnego silnika, a który ciągnięty jest przez inny pojazd, który może być samochodem osobowym, samochodem ciężarowym lub ciągnikiem siodłowym. W kodeksie drogowym jest także mowa o naczepie, gdzie okazuje się, że jest ona swego rodzajem przyczepy. Na rynku motoryzacyjnym istnieją różne typy przyczep. Więc wśród wielu z nich można wymienić przyczepy skrzyniowe, kontenerowe czy specjalistyczne.
Co to jest naczepa?
Zgodnie z rozumieniem kodeksu drogowego naczepa to pojazd kołowy bez własnego napędu. Który to częściowo spoczywa na innym pojeździe. W głównej mierze naczepą nazywana jest część pojazdu członowego, spoczywająca zazwyczaj na ciągniku siodłowym.
Jakie są zasadnicze różnice pomiędzy przyczepą a naczepą?
Istotne różnice między naczepą i przyczepą można zauważyć na przykładzie samego pojazdu ciągnącego. Otóż ciągnik siodłowy, jak sama nazwa wskazuje, przystosowany jest do ciągnięcia naczep ze względu na obecność siodła. Jest to element wchodzący pod krawędź naczepy, który przejmuje znaczną część ciężaru tego pojazdu. Naczepy w znaczący sposób różnią się od przyczep również sposobem mocowania do samochodu ciężarowego. Otóż podpięcie przyczepy jest w praktyce dużo łatwiejsze i znacznie szybsze. gdyż ogranicza się ono tylko do trafienia dyszlem do odpowiedniego otworu. Natomiast w przypadku naczepy przypinanie trwa o wiele dłużej ze względu na konieczność dostosowania odpowiednich poziomów obu elementów.
W czasie podpięcia naczepy trzeba znacznie obniżyć tylne zawieszenie. Podjechać siodłem pod naczepę. Podpiąć przewody łączące instalację elektryczną. Układ pneumatyczny oraz hamulcowy. A następnie podnieść całe zawieszenie ciągnika. Na koniec schować nóżki naczepy.
Niezwykle istotne jest to, aby za każdym razem podpinania nogi naczepy były całkowicie schowane. Gdyż za to niedopatrzenie w wielu krajach Europy możemy dostać mandat karny.