Takie tam oto malutkie sprzęciki...
1.
Bagger 288
Ten ważący 13500 ton potwór został zbudowany w Niemczech. To najcięższy pojazd lądowy na świecie i najbardziej wydajna koparka do prac odkrywkowych na świecie.
W ciągu dnia Bagger może wydobyć aż 240 tysięcy ton węgla, tym samym tworząc dół o wielkości boiska piłkarskiego i głębokości 30 metrów.
Maszyna ma 220 metrów długości i 96 metrów wysokości. Prędkość maksymalna koparki wynosi zaledwie 0,6 km/h. Koszt stworzenia Baggera 288 sięgnął kwoty 100 milionów dolarów. Tak dużą sumę pochłonęły m.in. trwające 5 lat prace projektowe.
2.
NASA Crawler-Transporter
Do roku 1978 Crawler-Transporter był największym pojazdem gąsiennicowym na świecie. Jego masa dochodzi do 2721 ton, długość wynosi 40, a szerokość prawie 35 metrów. Maszyna była wykorzystywana m.in. do przewozu rakiet Saturn IB i Saturn V podczas słynnej misji Apollo.
Napęd w bezpośredni sposób jest realizowany przez 16 silników trakcyjnych. Te pobierają moc z czterech, 1000-kilowatowych generatorów, które z kolei są zasilane dwoma dieslami V16 o mocy 2788 koni. Podnośniki, układ kierowniczy, oświetlenie i wentylacja pobierają prąd z dwóch generatorów o mocy 750 kW zasilanych dwoma dieslami o mocy 1080 KM. Koszt budowy NASA Crawler-Transportera sięgnął 14 milionów dolarów.
3.
Herrenknecht EPB Shield S-300
Herrenknecht EPB Shield S-300 jest największą na świecie głowicą tunelową. Średnica wewnętrznej tarczy wynosi 7 metrów. Włącznie z tarczą zewnętrzną maszyna jest w stanie drążyć tunel o średnicy 15,2 metra. Gigant waży 4364 tony.
Oprogramowanie może dostosować pracę głowicy do warunków geologicznych występujących na danym odcinku budowy. W ten sposób Herrenknecht osiąga maksymalną efektywność.
4.
Antonov An-225 Mriya
Oto największy obecnie używany i najcięższy samolot świata. Rozmiary Antonova robią ogromne wrażenie. Rozpiętość skrzydeł sięga 88,4 metra, powierzchnia nośna wynosi 905 m2, a masa to prawie 200 ton.
Maszyna powstała, aby wesprzeć program kosmiczny Buran. Ostatecznie Rosjanie wycofali się z planów, a samolot w roku 2001 trafił do lotnictwa cywilnego. Możliwości transportowe An-225 mogą imponować. Ładownia jest w stanie zmieścić cały kadłub Boeinga 737. Razem z ładunkiem Antonov może ważyć nawet 600 ton i zapewnia prędkość przelotową na poziomie 800 km/h!
5.
Terex RH400
RH400 jest największą koparką na świecie. Maszyna ma 10 metrów wysokości, waży 980 ton i jest napędzana dieslem o mocy 4400 KM!
Łyżka Terexa porusza się za sprawą 14-stu siłowników i ma pojemność 45 m3. Oznacza to mniej więcej tyle, że każdorazowo jest w stanie udźwignąć nawet 85 ton materiału. Ile wynosi średnia wydajność? Zdaniem producenta koparka jest w stanie przerzucić nawet 5500 ton wyrobku na godzinę. RH400 nie jest tani. Cena wynosi 11 milionów dolarów.
6.
Komatsu D575A-3 SD
Największy buldożer świata jest w stanie przemieścić 69 m3 materiału o masie dochodzącej do 220 ton. Dodatkowo specjalnie ukształtowany lemiesz może udźwignąć nawet 160 ton urobku! Potwora napędza 12-cylindrowy silnik wysokoprężny o gigantycznej mocy 1150 koni mechanicznych.
Z racji na rozmiary i masę przeszło 131-ton, Komatsu podczas wyjazdu na nowe miejsce pracy musi być rozebrany na części. Przewiezienie wszystkich elementów wymaga użycia od 6 do nawet 8 ciężarówek.
7.
LeTourneau L-2350
Za około półtora miliona dolarów właściciel kopalni odkrywkowej może pozwolić sobie na największą ładowarkę kołową na świecie. Maszyna montowana na indywidualne zamówienie jest warta każdego centa z tej kwoty.
Dzięki 16-cylindrowemu dieslowi o mocy 2300 KM i tytanicznie silnej łyżce każdorazowo może przetransportować nawet 75 ton urobku. W układzie hydraulicznym napędzającym siłowniki krąży 1230 litrów płynu! Masa operacyjna mierzącej 21 metrów ładowarki LeTourneau L-2350 dochodzi do 258 ton.
8.
BHC SR-N4 Mk3
Lista nie byłaby pełna, gdybyśmy zapomnieli o największym poduszkowcu świata przeznaczonym do użytku cywilnego. Trzecia generacja pojazdu o oznaczeniu SR-N4 ma 56 metrów długości oraz mieści nawet 418 pasażerów i 60 samochodów osobowych.
Brytyjski gigant waży 320 ton, w tym masa ładunku może wynieść 112 ton. Do napędu poduszkowca służą 4 turbiny gazowe wyprodukowane przez Rolls-Royce`a. BHC SR-N4 unosi się nad powierzchnią wody z prędkością operacyjną 110 km/h.
9.
Overburden Conveyor Bridge F60
Rozmiary największego przenośnika mostowego na świecie potrafią wprawić w osłupienie! Maszyna ma 60 metrów wysokości, 240 metrów szerokości i aż 502 metry długości.
Ogromne gabaryty sprawiają, że Overburden Conveyor Bridge F60 może pracować w największych kopalniach świata i jest porównywany do leżącej wieży Eiffla. Prędkość maksymalna przenośnika wynosi 0,78 km/h.
10.
Liebherr T284
W chwili obecnej Liebherr T284 jest największą wywrotką na świecie. Pojazd waży 261 ton, a jego ładowność wynosi 400 ton.
20-cylindrowy silnik wysokoprężny dysponuje oszałamiającą mocą 4080 KM! Aby maksymalnie wydłużyć czas pracy potworna, konstruktorzy montują w T284 zbiornik paliwa o pojemności 5351 litrów. To oznacza, że tankowanie pod korek stanowi wydatek na poziomie 30 tysięcy złotych! Prędkość maksymalna Liebherra wynosi 64 km/h.
zajebane z łoneta
1.
Bagger 288
Ten ważący 13500 ton potwór został zbudowany w Niemczech. To najcięższy pojazd lądowy na świecie i najbardziej wydajna koparka do prac odkrywkowych na świecie.
W ciągu dnia Bagger może wydobyć aż 240 tysięcy ton węgla, tym samym tworząc dół o wielkości boiska piłkarskiego i głębokości 30 metrów.
Maszyna ma 220 metrów długości i 96 metrów wysokości. Prędkość maksymalna koparki wynosi zaledwie 0,6 km/h. Koszt stworzenia Baggera 288 sięgnął kwoty 100 milionów dolarów. Tak dużą sumę pochłonęły m.in. trwające 5 lat prace projektowe.
2.
NASA Crawler-Transporter
Do roku 1978 Crawler-Transporter był największym pojazdem gąsiennicowym na świecie. Jego masa dochodzi do 2721 ton, długość wynosi 40, a szerokość prawie 35 metrów. Maszyna była wykorzystywana m.in. do przewozu rakiet Saturn IB i Saturn V podczas słynnej misji Apollo.
Napęd w bezpośredni sposób jest realizowany przez 16 silników trakcyjnych. Te pobierają moc z czterech, 1000-kilowatowych generatorów, które z kolei są zasilane dwoma dieslami V16 o mocy 2788 koni. Podnośniki, układ kierowniczy, oświetlenie i wentylacja pobierają prąd z dwóch generatorów o mocy 750 kW zasilanych dwoma dieslami o mocy 1080 KM. Koszt budowy NASA Crawler-Transportera sięgnął 14 milionów dolarów.
3.
Herrenknecht EPB Shield S-300
Herrenknecht EPB Shield S-300 jest największą na świecie głowicą tunelową. Średnica wewnętrznej tarczy wynosi 7 metrów. Włącznie z tarczą zewnętrzną maszyna jest w stanie drążyć tunel o średnicy 15,2 metra. Gigant waży 4364 tony.
Oprogramowanie może dostosować pracę głowicy do warunków geologicznych występujących na danym odcinku budowy. W ten sposób Herrenknecht osiąga maksymalną efektywność.
4.
Antonov An-225 Mriya
Oto największy obecnie używany i najcięższy samolot świata. Rozmiary Antonova robią ogromne wrażenie. Rozpiętość skrzydeł sięga 88,4 metra, powierzchnia nośna wynosi 905 m2, a masa to prawie 200 ton.
Maszyna powstała, aby wesprzeć program kosmiczny Buran. Ostatecznie Rosjanie wycofali się z planów, a samolot w roku 2001 trafił do lotnictwa cywilnego. Możliwości transportowe An-225 mogą imponować. Ładownia jest w stanie zmieścić cały kadłub Boeinga 737. Razem z ładunkiem Antonov może ważyć nawet 600 ton i zapewnia prędkość przelotową na poziomie 800 km/h!
5.
Terex RH400
RH400 jest największą koparką na świecie. Maszyna ma 10 metrów wysokości, waży 980 ton i jest napędzana dieslem o mocy 4400 KM!
Łyżka Terexa porusza się za sprawą 14-stu siłowników i ma pojemność 45 m3. Oznacza to mniej więcej tyle, że każdorazowo jest w stanie udźwignąć nawet 85 ton materiału. Ile wynosi średnia wydajność? Zdaniem producenta koparka jest w stanie przerzucić nawet 5500 ton wyrobku na godzinę. RH400 nie jest tani. Cena wynosi 11 milionów dolarów.
6.
Komatsu D575A-3 SD
Największy buldożer świata jest w stanie przemieścić 69 m3 materiału o masie dochodzącej do 220 ton. Dodatkowo specjalnie ukształtowany lemiesz może udźwignąć nawet 160 ton urobku! Potwora napędza 12-cylindrowy silnik wysokoprężny o gigantycznej mocy 1150 koni mechanicznych.
Z racji na rozmiary i masę przeszło 131-ton, Komatsu podczas wyjazdu na nowe miejsce pracy musi być rozebrany na części. Przewiezienie wszystkich elementów wymaga użycia od 6 do nawet 8 ciężarówek.
7.
LeTourneau L-2350
Za około półtora miliona dolarów właściciel kopalni odkrywkowej może pozwolić sobie na największą ładowarkę kołową na świecie. Maszyna montowana na indywidualne zamówienie jest warta każdego centa z tej kwoty.
Dzięki 16-cylindrowemu dieslowi o mocy 2300 KM i tytanicznie silnej łyżce każdorazowo może przetransportować nawet 75 ton urobku. W układzie hydraulicznym napędzającym siłowniki krąży 1230 litrów płynu! Masa operacyjna mierzącej 21 metrów ładowarki LeTourneau L-2350 dochodzi do 258 ton.
8.
BHC SR-N4 Mk3
Lista nie byłaby pełna, gdybyśmy zapomnieli o największym poduszkowcu świata przeznaczonym do użytku cywilnego. Trzecia generacja pojazdu o oznaczeniu SR-N4 ma 56 metrów długości oraz mieści nawet 418 pasażerów i 60 samochodów osobowych.
Brytyjski gigant waży 320 ton, w tym masa ładunku może wynieść 112 ton. Do napędu poduszkowca służą 4 turbiny gazowe wyprodukowane przez Rolls-Royce`a. BHC SR-N4 unosi się nad powierzchnią wody z prędkością operacyjną 110 km/h.
9.
Overburden Conveyor Bridge F60
Rozmiary największego przenośnika mostowego na świecie potrafią wprawić w osłupienie! Maszyna ma 60 metrów wysokości, 240 metrów szerokości i aż 502 metry długości.
Ogromne gabaryty sprawiają, że Overburden Conveyor Bridge F60 może pracować w największych kopalniach świata i jest porównywany do leżącej wieży Eiffla. Prędkość maksymalna przenośnika wynosi 0,78 km/h.
10.
Liebherr T284
W chwili obecnej Liebherr T284 jest największą wywrotką na świecie. Pojazd waży 261 ton, a jego ładowność wynosi 400 ton.
20-cylindrowy silnik wysokoprężny dysponuje oszałamiającą mocą 4080 KM! Aby maksymalnie wydłużyć czas pracy potworna, konstruktorzy montują w T284 zbiornik paliwa o pojemności 5351 litrów. To oznacza, że tankowanie pod korek stanowi wydatek na poziomie 30 tysięcy złotych! Prędkość maksymalna Liebherra wynosi 64 km/h.
zajebane z łoneta