"po co stosować blokady?" padło stwierdzenie oraz "czemu ciezarowki moga tylko 90 km/h a osobowki 140 km/h"
no właśnie po co?
a po to że ciężarówka mają swoją ogramną masę jadąc 140 km/h a nie 90 km/h ma 50^2 więcej energii wewnętrznej niż jadąc 90 km/h, wystarczy teraz pomysleć jakie zniszczenia będą podczas wypadku.
To niesamowite, że w gimnazjum nie uczą jeszcze potęgowania...
"po co stosować blokady?" padło stwierdzenie oraz "czemu ciezarowki moga tylko 90 km/h a osobowki 140 km/h"
no właśnie po co?
a po to że ciężarówka mają swoją ogramną masę jadąc 140 km/h a nie 90 km/h ma 50^2 więcej energii wewnętrznej niż jadąc 90 km/h, wystarczy teraz pomysleć jakie zniszczenia będą podczas wypadku.
Ciężarówka jadąca 140km/h ma niecałe 2,5x większą energię kinetyczną niż jadąc 90km/h, a nie 2500x większą...
Gdzie ty się fizyki uczyłeś...
"po co stosować blokady?" padło stwierdzenie oraz "czemu ciezarowki moga tylko 90 km/h a osobowki 140 km/h"
no właśnie po co?
a po to że ciężarówka mają swoją ogramną masę jadąc 140 km/h a nie 90 km/h ma 50^2 więcej energii wewnętrznej niż jadąc 90 km/h, wystarczy teraz pomysleć jakie zniszczenia będą podczas wypadku.
przekaz ok, ale jeśli chodzi o matematykę czy fizykę to już gorzej.
nie energia wewnętrzna, a kinetyczna to raz
140^2 = 19600
90^2 = 8100
19600 - 8100 = 11500
sqrt(11500) = 107 z groszami
tak więc nie o 50^2 więcej, tylko 107^2 więcej
co też nie jest do końca prawdą, bo we wzorze na energię kinetyczną uwzględniania jest jeszcze masa, ale chodziło o obliczenia
0.5m v^2
m - w kg
v - w ms^-1
czyli dalej
zalozenie ze TIR ma 25 ton (bo tak)
0.5 x 25000 x 39^2 = 19012500 J - 140kmh - A
0.5 x 25000 x 25^2 = 7812500 J - 90kmh - B
A - B = 11200000 J
ja to ich nie rozumie
@stabilq
pisałem na szybko więc bez namysłu ;p
aczkolwiek muszę przyznać rację stabilqowi
@fabet
myślisz że jak mam w nicku "99" to muszę do gimki chodzić ;o
jesteś tylko 3 lata starszy ode mnie... tylko! a tak mało spostrzegawczy
@glibnes
@stabilq
pisałem na szybko więc bez namysłu ;p
aczkolwiek muszę przyznać rację stabilqowi
@fabet
myślisz że jak mam w nicku "99" to muszę do gimki chodzić ;o
jesteś tylko 3 lata starszy ode mnie... tylko! a tak mało spostrzegawczy
Myślę, że z moją spostrzegawczością wszystko jest w porządku, natomiast z Twoją wiedzą z matematyki ( to nawet nie jest fizyka ) już niekoniecznie
Może żeby ludzie nie czytali tych herezji, napiszę jak powinno być:
Pytanie brzmiało ile razy więcej energii ma ciężarówka gdy jedzie 140kmph, niż 90 kmph.
(0.5 m (V1)^2 ) / (0.5 m (V2)^2) = ((V1)^2)/((V2)^2) = (140/90)^2 = 2.41
Nijak to się ma do 50^2
Jeśli chodzi o różnicę w energiach, to raczej ciężko cokolwiek wywnioskować, skoro nieznana jest masa. Jeśli masa jest znana, to kolega Marshal wszystko wytłumaczył.
PS. Następnym razem nie próbuj tłumaczyć czegoś o czym nie masz bladego pojęcia
PS. "a po to że ciężarówka mają swoją ogramną masę jadąc 140 km/h a nie 90 km/h ma 50^2 więcej energii wewnętrznej niż jadąc 90 km/h, wystarczy teraz pomysleć jakie zniszczenia będą podczas wypadku." - gówno prawda. Nie 250 (czyli 50^2) tylko 107*masa [J] . Jak już musisz udawać eksperta to weź się naucz podstawowych rachunków...
Więc sami sobie odpowiedzcie czy sami zachowalibyście się jak chuj i wyprzedzali 5 minut (i tak większość z nas czasem na drodze zachowuje się nie lepiej) czy nie tracić dodatkowo kilku dni w miesiącu a może i roboty.
Nie 250 (czyli 50^2) tylko 107*masa [J] . Jak już musisz udawać eksperta to weź się naucz podstawowych rachunków...
Nie, żebym się czepiał, ale 50^2 chyba nie równa się 250, a jeśli już energia równa się 107*masa, to na pewno nie [J]
Osobiscie jestem przychylny akcji "tiry na tory", gdyz mozliwe ze moglo by to rozwiazac kilka kwestii ktore sa u nas problematyczne :
- uzytkowanie drog asfaltowych, ktore ze wzgledu na klimat jak i czesto kiepskie wykonanie maja u nas szczegolnie ciezki zywot
- energie elektryczna moze byc na pewnym poziomie bardziej konkurencyjna od paliwa cieklego.
- mozliwe ze mniejsze zapotrzebowanie na paliwo ograniczylo wzrost ceny , lub nawet spowodowalo spadek.
- zanieczyszczenie srodowiska
- halas
- rozwiazanie przewozow transferowych miedzy krajami sasiednimi,
I nawet jesli to bardzo powazna inwestycja, mozliwe ze na dluzszy termin okazalaby sie oplacalna
Z pierwszym się zgodzę. Z pozostałymi nie. Dlaczego? Dlatego, że wytworzenie energii elektrycznej w polskim wydaniu ani nie jest opłacalne, ani ekologiczne. Teraz wyobraźmy sobie przeniesienie 50% transportu na tory, skończyłoby się to zbyt dużym zagęszczeniem ruchu na nich. I tak do hurtowni albo fabryki tiry musiałyby dowozić towar z pociągów.
Dobra dobra tyle ze wzor na energie kinetyczna to
0.5m v^2
m - w kg
v - w ms^-1
czyli dalej
zalozenie ze TIR ma 25 ton (bo tak)
0.5 x 25000 x 39^2 = 19012500 J - 140kmh - A
0.5 x 25000 x 25^2 = 7812500 J - 90kmh - B
A - B = 11200000 J
A co kiedy więzy są reonomiczne? Wtedy siła reakcyjna wykonuję pracę i to przy takim ciężarze nie małą, którą oczywiście sumuję się do zmian energii kinetycznej.